Slättgårdsskolans elever knackar kod under Hour of Code

Den 4-10 december arrangeras kodningsveckan Hour of Code runt om i världen, i syfte att visa att alla kan lära sig grunderna i programmering. Den 5 december genomförde Microsoft och Kodcentrum ett barnhack tillsammans med elever från Slättgårdsskolan i Stockholms stad.

Den årliga datavetenskap- och kodningsveckan Hour of Code uppmuntrar skolor att hålla en timmas kodning som introduktion till datavetenskap. För att öka intresset för programmering hos barn höll Microsoft och den ideella föreningen Kodcentrum ett barnhackathon den 5 december. Under Hour of Code-evenemanget på Microsofts kontor lärde sig lärare och 47 elever från årskurs 4 och 5 på Slättgårdsskolan i Stockholms stad mer om kod och programmering. På plats mötte de volontärer från Kodcentrum och Microsoftanställda som assisterade barnen i att utforska kodning genom spelet Minecraft och kodningsprogrammet Scratch.

Syftet med Hour of Codes globala rörelse är att inspirera miljontals barn och ungdomar till att lära sig mer om programmering och datavetenskap och öka mångfalden inom IT-branschen.

”I en alltmer digitaliserad värld är det viktigt att få en grundläggande förståelse för hur digitala tjänster och produkter fungerar och är uppbyggda. Det är en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner, påverka samhällsutvecklingen och vara en kritisk konsument av digitala produkter och tjänster. Därför tror vi att det är viktigt att barn får möjlighet att på ett inspirerande och inkluderande sätt få prova på programmering och digitalt skapande”, säger Ronnie Schmidt, generalsekreterare på Kodcentrum.

Redan idag är bristen på programmerare stor inom både Sverige och Europa. En ny undersökning från IT- och telekomföretagen visar att över 70 000 experter kommer saknas inom den digitala sektorn redan år 2022. En av flera åtgärder som föreslås för att minska bristen på IT-kompetens är att ytterligare satsa på skolväsendets arbete med digitalisering.

Ungas kunskaper om kod, programmering och digitalt skapande har diskuterats flitigt de senaste åren. I mars i år fattade regeringen beslut att införa programmering i skolans läroplan i syfte att stärka elevernas digitala kompetens.

”Både Microsoft och Kodcentrum strävar efter att introducera, inspirera och engagera barn och unga oavsett bakgrund i vårt arbete med att göra kodning tillgängligt för alla. Genom Hour of Code vill vi lyfta fram goda förebilder inom kodning och ta hål på de myter som finns om kod och programmering”, säger Joke Palmkvist, affärsområdeschef skola och högre utbildning på Microsoft i Sverige.

Kom igång med kodning i klassrummet 

  • Välj ut och förbered de övningar du vill göra tillsammans med din klass. Prova gärna att göra övningen själv innan du presenterar den för klassen.
  • Testa tekniken och wi-fi-anknytningen i klassrummet innan lektionen börjar.
  • Alla har olika förkunskaper. Om en övning är klurig kan elever ta hjälp varandra innan de frågar läraren. Det kan även vara givande att lösa övningen två och två.
  • Förbered en extra övning för elever som är klara snabbt.
  • Ha roligt! Programmering ska vara kul och ge bra hjärngympa.

Ett tips är att använda Kodcentrums övningsprogram ”Kodboken” som ger lärare och elever en introduktion till kodning. Mer information på www.kodboken.se.