SMART Board® ett steg på vägen mot att bli Sveriges bästa skolor

Thoren Framtid har som mål att driva Sverige bästa skolor. En del av strategin handlar om satsning på ny teknik i undervisningen.

smart-logo_wtagline_stackedIdag har samtliga klassrum SMART board, som gör det möjligt för lärarna att öka elevernas delaktighet i lektionerna samtidigt som eleverna tycker att skolarbetet blivit roligare.

Om Thoren Framtid
Thoren Framtid är en del av utbildningsföretaget Thorengruppen och omfattar 10 skolor i södra Sverige med totalt cirka 3000 elever och ungefär 350 anställda. Thoren Framtid har redan målet klart för varje elev som börjar hos dem – de ska vara de som är bäst förberedda för framtiden. Men det är vägen dit som blir spännande eftersom varje elev går sin alldeles egen väg, eller målar med sina egna färger som skolan brukar säga.

Utmaningen
Thoren Framtid konstaterar att den digitala utvecklingen fullkomligt har exploderat på senare år och att den bara fortsätter att öka. Skolorna har därför velat satsa extra mycket på detta för att förbereda eleverna på bästa sätt. Målsättningen är att digitaliseringen ska vara en naturlig del av både vardag, lärmiljö och undervisning. Genom att satsa på digital teknik och arbeta på ett modernt sätt vill de bli Sverige bästa skolor.

Ola Brorson är lärare och IKT-ansvarig på Thoren Framtid och kom tidigt i kontakt med SMARTs teknologi. Då skolan tagit ett beslut om satsning på digitalt stöd i undervisningen kontaktade han Netsmart, SMART Technologies distributör i Sverige.

– Att leva i den digitala framtiden ska vara lika naturligt som att andas för våra elever säger Ola Brorson. Vi vände oss då till SMART som anses vara bäst på marknaden. Men för att kunna bedriva undervisning med hjälp av modern teknik behöver våra lärare vara utbildade och där har vi ett problem då pedagogerna inte får en adekvat utbildning för detta på lärarhögskolan.

Lösningen
Efter att ha etablerat samarbete med SMARTs distributör kunde de gemensamt arbeta fram en lösning för Thoren Framtid samtliga skolor. Till skillnad från många andra skolor som genomfört en 1:1-satsning med Laptops till samtliga elever beslöt de sig för att göra en stor satsning som omfattade såväl SMART Board med en interaktiv skrivtavla, projektor och högtalare och SMART Notebook Learning Suite plus Chromebooks till samtliga elever.

– Det här har till sist blivit en riktig 1:1-lösning, där alla elever har möjlighet att fullt ut nyttja tekniken för det egna lärandet, säger Ola Brorson. Vi ska också möta elevernas olika sätt att lära, en del lär genom att lyssna, en del genom att läsa, en del genom att fysiskt flytta eller peka på objekt, med SMART Board och mjukvaran SMART Notebook kunde vi göra allt detta. Beslutet att välja Chromebooks kom efter att vi först prövat såväl Laptops som iPads. Med dem får vi iPadens flexibilitet men Laptopens stabilitet.

Samarbetet med Netsmart etablerades 2012, här försåg Netsmart samtliga klassrum med SMART board. Därefter har 1 till 2 nya skolor etablerats varje år. Och i varje ny skola har Netsmart installerat SMART Board i samtliga klassrum. Först installerade Thoren Framtid SMART Board modell 685i efter detta köpte de nyare lösningar som SMART Board M685i och SMART Board 885i.

De har nu börjat ersätta deras gamla SMART Board 685i-lösning (interaktiva White boards och projektorer) med SMART Board skärmar från 4000-serien.

Eftersom i princip ingen av Thoren Framtids pedagoger arbetat med denna typ av utrustning har det funnits ett stort utbildningsbehov. Netsmart har därför parallellet med skolans tillväxt utbildat nästan 200 lärare. Ola Brorson har också fått specialutbildning för att kunna vidareutveckla de lärare som fått ett specifikt IKT-ansvar på respektive skola.

Fördelar
Med SMART Board i varje klassrum och Chromebooks hos varje elev har Thoren Framtidhar de den hårdvara som behövs för att bedriva en modern undervisning.  Med den nya tekniken har de skapat en gemensam arbetsyta för lärare och elever med utrymme för levande dokument och flöde av information.

– Möjligheten för alla, både lärare och elever, att addera eller plocka bort föremål, filmklipp ord, bokstäver eller siffror på den gemensamma arbetsytan skapar en smidig delaktighet i lärandeprocessen som är svår att utveckla på något annat sätt, säger Ola Brorson.

Ett bra exempel är kategoriseringsövningar där eleverna exempelvis ska plocka ut olika ordklasser i en text. Detta kan nu eleven göra fysiskt genom att gå fram till sin SMART Board längst fram i klassrummet, eller så kan eleven sköta detta via sin Chromebook. Resultatet blir detsamma alla i klassen kan se hur kamraten identifierar exempelvis ett substantiv i en text och drar det till gruppen av substantiv.

– När vi ökar delaktigheten i klassrummet kan vi både höja nivån på lärande samtidigt som de flesta elever upplever att skolarbetet blivit roligare, säger Ola Brorson. Det är ju så att i princip alla ungdomar använder skärmar dagligen. Att vi nu kan göra detsamma i skolan för att underlätta lärandet är något ungdomarna uppskattar.

Det är SMARTs Learning Suite med Notebook-programvaran som gör det möjligt för eleverna att skriva, överföra text, räkna och skapa grafer på sin egen skärm och den gemensamma arbetsytan på SMART. De kan även använda bilder och filmer.

– Det här är en fantastisk helhetslösning för oss pedagoger, säger Ola Brorson, den är enkel att använda och med grundutbildningen från Netsmart är det enkelt att komma igång.

Vad kommer näst?
Thoren Framtid fortsätter sin expansion och planerar att starta ytterligare skolor. Varje skola ska förses med SMART Board och Chromebooks för eleverna. När det gäller mjukvaran har skolorna bestämt sig för att arbeta molnbaserat och använder sig numera av Google Apps for Education.

Den viktigaste delen rör dock utbildning då önskemålen och kraven från lärarna och eleverna blir större. Ola Brorson kommer att inleda ett arbete med att utbilda IKT-lärare på varje skola hur de på bäst sätt kan nyttja SMART Learning Suite och Notebookprogramvaran. Dessa IKT-lärare får i sin tur utbilda skolans övriga lärare.

Post Comment