Sök en politisk överenskommelse om skolan

Det svenska utbildningssystemet är för svagt för att den marknadslösning som nu finns ska kunna fungera. Resultatet blir ökande resultatskillnader mellan skolor vilket hotar likvärdigheten och kvaliteten.

Matz Nilsson, förbundsordförande för Sveriges Skolledarförbund

Det konstaterar Andreas Schleicher, OECD, som har gjort en fördjupad analys av likvärdigheten i olika ländernas skolsystem. Sverige är ett av få länder där betydelsen av elevers socioekonomiska bakgrund för hur man lyckas i skolan, ökar.

– OECDs analys är viktig. Våra utbildningspolitiker måste ta oron för de ökande klyftorna på allvar. Det är dags att överbrygga ideologiska skiljaktigheter, avstå från partitaktik och komma överens om de omfattande förändringar som måste göras, säger Matz Nilsson, förbundsordförande för Sveriges Skolledarförbund i en kommentar.

Matz Nilsson är även ledamot i regeringens Skolkommission. Han påminner om att Skolkommissionen har just de identifierade systembristerna i fokus för sina förslag.

– Jag hoppas verkligen att våra politiker tillsammans kan stå upp för en likvärdig skola och samlas bakom Skolkommissionens förslag. Elever, lärare och skolledare förtjänar lösningar som är väl förankrade och som långsiktigt stärker systemet och säkrar kvaliteten och likvärdigheten.

– Ansvaret för att välja en bra utbildning för barnen får aldrig läggas enbart på enskilda föräldrar. Vi måste byta spår innan det har gått för långt, varnar Matz Nilsson.

Skolkommissionen, som består av personer med djup förankring i akademin, skolprofessionerna och bland skolhuvudmännen, presenterar sina förslag till framtidslösningar den 20 april.

– Jag uppmanar såväl regering som opposition att läsa Skolkommissionens rapport med öppna sinnen. Hela skolsverige står bakom förslagen. Har vi kunnat komma överens så bör riksdagspolitikerna kunna göra det också. Allt annat vore djupt olyckligt, säger Matz Nilsson.

Filed in: Debatt, Politik, SkolNivå Tags: , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved