[SKOLPARTNER] Spendido.org – den ultimata lärovägen i ung privatekonomi

När kunskap och erfarenhet används på rätt sätt skapas förutsättningar för en ekonomiskt tryggare framtid.

I dagens ekonomiska verklighet är det lätt att gå vilse. Betalningslösningar och lockande erbjudanden om köp nu och betala senare har blivit en naturlig del av vår vardag. Just nu finns närmre 40 000 unga mellan 18 och 25 år med skulder hos Kronofogden. Fler behöver veta mer om både villkor och konsekvenser för att handla på krediter och avbetalningar, och bäst är att börja med dem som är unga nu. Det är de unga som i de allra flesta fall utsätts för hårt tryck på konsumtion och de som växer upp i tillgänglighetens och online köpens era.

En snabbare digital ekonomi med risker

Den ekonomiska spelplanen har under senaste decenniet, tack vare Internet, förändrats drastiskt och vi köper allt oftare saker nu för att betala senare eller köper saker som inte har ett bestående värde eller som är mer tjänster i form av både köp i appar och online.  Konsumtion har i dag för många blivit ett sätt att förvekliga en dröm eller en önskan.  Men med ”fel” typ av skulder kan den drömmen även snabbt gå från att vara inom räckhåll till utom synhåll.

Med direktinsyn i verkligheten

Per-Henrik Persson, VD på Intrum Justitia Sverige

Med utgångspunkt i denna växande problematik, framför allt hos de yngre samhällsmedborgarna, så växte en tanke fram hos Per-Henrik Persson, VD på Intrum Justitia Sverige, och hans kollegor om att ta fram ett koncept för att på enklaste möjliga sätt kommunicera med unga om möjligheter och risker med krediter och skuldsättning. De såg ett behov av att öka  förståelsen för hur snabba beslut i dag kan påverka både deras nuvarande och framtida ekonomi.

–  Vi kan säga att allt har sin grund i en undersökning som utfördes i Europa 2014 gällande våra betalningsbeteenden. En tydlig slutsats från denna var att många svenska föräldrar missar att prata privatekonomi med sina ungdomar, berättar Per-Henrik.

–  40 000 unga som i dag har skulder hos Kronofogden får en sämre start i livet med svårigheter att få både bostad, jobb och lån. Och i dag möter unga tillräckligt många hinder på såväl bostads- som arbetsmarknad.  Vi vet bättre än de flesta andra vad konsekvenserna av att hamna snett ekonomiskt kan bli. Utifrån detta så inledde vi samma år ett pilotprojekt i Sverige där vi startade olika föreläsningar med fokus på att förklara vad en sund kredit är och att visa på båda sidorna av lån och effekterna av dessa. Att låna till ”rätt” saker är oftast ok men det gäller att förstå villkoren och följderna det kan få.

Fokus på gymnasieelever

Projektet, som fokuserade på gymnasielever, pågick i cirka två. Under denna period hade Per-Henrik och hans kollegor en löpande dialog med skolorna och lärare för att på bästa sätt kunna förmedla information om hur ungdomar kan påverka sin bana inför framtiden och om vad som kan hända om det blir fel redan vid ung ålder.

–  Tack vare den feedback som våra föreläsningar och dialog med skolorna gav upphov till så beslutade vi oss i att investera i en digital plattform. Resultatet blev Spendido, en interaktiv lektion som utvecklats tillsammans med både lärare och elever från pilotstudien och som fokuserar på kostnaderna kring krediter.

I nuvarande utförande så är Spendido en interaktiv webbaserad lektion skapad för lärare i syfte att underlätta vid utbildande av unga i sund privatekonomi. Denna plattform kompletteras sedan med en app vilken ska fungera som ett löpande stöd till ungdomarna.

I appen kan du få tips gällande ekonomi, lära dig förstå märkliga termer, räkna fram den totala kostanden för en vara baserad på ränta och andra avgifter, vilket även omfattar kostnader för att inte betala i tid. Dessutom kan du lätt skapa en egen budget med intäkter och utgifter och följer du denna varje gång du gör ett inköp, oavsett hur litet det är, så får du en betydligt bättre kontroll över dina pengar samt en ökad förståelse för dina olika utgifter.

Både plattform och app lyfter fram frågor om vad som driver kostnaden för en kredit. De berör räntor, avgifter för uppläggning och avier, månadsavgifter med mera. Allt förklaras och visas på ett visuellt mycket enkelt, snyggt och engagerandesätt och den effektiva räntan tydliggörs för att visa vad produkten, eller tjänsten, kommer att kosta i verkligheten.

–   Allt handlar om att få eleverna att lyfta ögonen och förstå vad de verkliga kostnaderna blir och sätta detta i kontrast till att i stället spara pengar för att köpa produkten kontant. Krediter är inte farligt – men man måste kunna betala av krediten minst i den takt som varans värde minskar.

–   Men det stannar så klart inte bara här utan samma enkla koncept går även att använda i andra sammanhang, berättar Per-Henrik. Vi har redan tankar på hur vi kan anpassa lösningen för nyanlända för att ge en bättre start i en, för många, ny ekonomisk verklighet. Framöver vill vi även utveckla lektions innehåll med, försäkringar och pensioner med mera, avslutar Per-Henrik

Länkar;
Android:            https://play.google.com/store/apps/details?id=com.spendidoapp
Ios:                    https://itunes.apple.com/se/app/spendido/id1153793088?l=en&mt=8
Webb:               http://www.spendido.org/