Standard förenklar användning av digitala läromedel

En ny standard för att överföra information om elever mellan skolor och läromedelsföretag ska göra det lättare för lärare och elever att använda digitala läromedel.

Digitala läromedel är interaktiva tjänster med läroplanens kunskapsinnehåll och utvecklad funktionalitet. Vissa tjänster kompletterar tryckta läroböcker och andra ersätter dem helt. För att läromedlen ska bli individualiserade behövs information om elevens namn och klass och lärarens namn. Men det är komplicerat att överföra denna information, som finns i skolornas administrativa system, till läromedlen. De allra flesta skolor har därför avstått från att skaffa digitala läromedel.

Under våren 2017 utförde Svenska Läromedel en studie av hur överföringen skulle kunna göras med en lösning som bygger på vissa delar av ny SIS-standard för skolscheman.

Under sommaren började olika läromedelsföretag och kommuner att samverka för att testa den nya standarden. Projektet leds av Skolfederation.

Målet är att utbytet av erfarenheter ska leda till en nationellt användbar standard för överföring av information om elever mellan skolor och digitala läromedel. För att detta ska fungera på bästa sätt måste de nya kraven om datasäkerhet i den nya GDPR-lagen och rutiner för upphandling integreras i lösningen.

En första presentation om erfarenheterna av standarden kommer att ges på Internetdagarna den 20-21 november på Stockholm Waterfront.

Svenska Läromedel är branschorganisation för läromedelsföretag och verkar för att lärare och elever ska få tillgång till tryckta och digitala läromedel. Skolfederation, som drivs av Internetstiftelsen i Sverige IIS, syftar till att underlätta svensk utbildningssektors användning av digitala tjänster i utbildningen