Starkt engagemang i BETT

[SKOLPARTNER] BETT i London levererade med erfarenhetsutbyte, besök på skolor, föreläsningar och umgänge med kollegor.

Gunilla Möller, lärare vid högstadiet i Örebro.

  • Det är kul att så många väljer att investera i sin verksamhetsutveckling genom att följa med till BETT, säger Kalle Sander
    affärsutvecklare inom utbildning på Caperio, ett av många företag som deltog i årets upplaga av BETT.

Caperio, som har mångårig erfarenhet av konferensen, är väldigt nöjda. Med sig hade man 350 lärare och har redan fått fin feedback.

Nätverka och studiebesök gav mest

Gunilla Möller, lärare vid högstadiet i Örebro, var en av deltagarna. Hon har utifrån eget intresse valt att vidareutbilda sig till IT-pedagog.  När det blev dags att implementera Ipads i undervisningen behövde skolan en pedagog som kunde ansvara för anpassningen, en roll som Gunilla gärna tog. Gunilla har besökt BETT under flera år och ser främst två förtjänster med konferensen. För det första uppskattar hon möjligheten att kunna nätverka med likasinnade, fånga upp nya idéer och ta del av den positiva andan. För det andra har hon stor behållning av att vara i London och kunna besöka skolor för att få ett bredare perspektiv på vad IT i skolan kan innebära.

Stimulerande skolbesök

Studiebesöken på skolorna i London syftar bland annat till att stimulera tankar och idéer och få deltagarna att reflektera över den egna verksamheten och vad som kan utvecklas.

  • Skolbesöken kan vara ett kvitto på att man gör bra saker i sin egen verksamhet och ge värdefull input på sådant som kan utvecklas, menar Kalle Sander från Caperio. Jag tycker att de skolor som har lyckats bäst har integrerat IKT på ett sätt så man inte tänker på om man jobbar analogt eller digitalt, utan gör det som fungerar bäst för det man vill åstadkomma.

Teknik i undervisningen utvecklande

Ett av besöken ägde rum på Handcross Park i London. Där arbetar man aktivt med att integrera IT i undervisningen. Redan tidigt får eleverna använda Chromebooks i skolan och på mellanstadiet har de en timmes datastudier per vecka. På högstadiet används Chromebooks regelbundet under lektionerna och i de flesta ämnen använder man Google Classroom.  Eleverna är mycket positiva och har anammat idén med teknik i undervisningen. Med Chrombooks och G Suite introducerar man arbetsmetoder som samarbete och kommunikation.

  • Vi lägger tyngdpunkten på en balanserad undervisning och använder tekniken när det passar bäst. Vi delar upp klasserna och blandar inlärningsmodeller vilket gör att eleverna ofta arbetar på sin Chromebook och på papper parallellt. Tekniken ska finnas där för att hjälpa lärarna och ge stöd åt grundkunskaperna men inte som en ersättning för papper och penna eller metoder som vi vet fungerar, framhåller Des O’Connor.

               

 Behållning från BETT

Gunilla Möller, berättar att hon hämtar sin främsta inspiration från sociala medier, i synnerhet Twitter och Pinterest. Hon är noga med omvärldsspaning för att hålla sig uppdaterad.

  • En aspekt som intresserar mig är appar och jag tar gärna med mig nya tips som jag sprider när jag kommer hem, säger Gunilla Möller.

Caperio menar att för deras del handlar det om att omvandla input och resultatet av deltagarnas nätverkande till konkreta insatser i den egna verksamheten.

  • För oss är det viktigt att det som deltagarna har upplevt under BETT kommer kollegor och elever där hemma tillgodo. Det är egentligen nu som det riktiga arbetet börjar och deltagarna måste sprida de nya insikterna vidare och förändra den egna verksamheten, avslutar Kalle Sander.

 

 

Filed in: Caperio, Reportage Tags: , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved