Hem TEKNIK Sverige får inte tappa kompetensen att programmera

Sverige får inte tappa kompetensen att programmera

Publicerat av: Redaktionen

Sveriges Radio rapporterade nyligen om en ny förmedlingstjänst som hjälper småföretagare att köpa IT-tjänster i låglöneländer.

Oundvikligen väcks frågan om det på sikt är lönt för det svenska utbildningssystemet att satsa på programmering.

Är det inte bättre att istället fokusera på utbildningar inom bland annat administration och Management för att bli bra beställare av IT-tjänster? Nej, hävdar Barbro Lien Rönn som ansvarar för Talent Management på Hogia. Programmering ska snarare ses som allmänbildning som ska ingå i undervisningen i grundskolan:

Efter Sveriges Radios rapportering om en ny förmedlingstjänst som hjälper småföretag att köpa tjänster i låglöneländer inom bland annat IT hör jag kommentarer om att vi i Sverige bör upphöra med att utbilda programmerare. Vi ska istället fokusera på att utbilda beställare av tjänster genom att fokusera på utbildningsinsatser inom IT, Administration och Management.

Sverige får inte tappa kompetensen att programmeraJag ser inte att dessa kompetenser behöver stå i motsats till varandra. Ingen vet hur IT-branschen kommer att utvecklas men en sak är säker, digitaliseringen av samhället kommer att öka, IT kommer att finnas i fler och fler saker runt omkring oss. Av den anledningen ser jag programmering och kodning som en allmänbildning som alla måste kunna, i alla fall lite. Därför är det viktigt att vi i Sverige lär alla barn att programmera. Redan i dag är verkligheten som våra barn lever i fylld av robotar, appar och andra tekniska hjälpmedel. Det kommer naturligt att bli en allmänbildningsfråga att kunna hantera och koda tekniken.

På Hogia arbetar vi aktivt sedan många år med att driva frågor om IT-utbildning på alla nivåer, från högstadiet, gymnasiet, yrkeshögskolor till universitet. Det är också viktigt att agera mötesplats för kunskapsspridning inom branschen. Då långsiktighet är ett ledord i Hogia har vi nu påbörjat arbetet med att stimulera allt yngre barn till att intressera sig för IT. Vi vill finnas till hands under en lång tid framöver till våra kunder och då behöver vi kompetenta medarbetare.

I artikeln nämns även baksidan av en global tjänstemarknad, att risken finns att vi utarmar en hel bransch och att det enda sättet för oss att överleva är att erbjuda avancerad systemutveckling. Men hur ska vi bli bra på avancerad systemutveckling om inte programmeringskompetensen finns som grund? När vi ser på karriärvägar och utvecklingsmöjligheter för mjukvaru- och systemutvecklare är det en roll och kompetens som i många fall leder till andra roller, till exempel som IT-arkitekt, verksamhetsutvecklare, affärskonsult, IT-säkerhetsexpert eller projektledare.

Inom Hogia arbetar vi varje dag med att bygga. Det låter kanske lite udda att man i IT branschen arbetar med att bygga men vi vill satsa, vi vill bygga verksamhet, vi vill ta till vara de spännande möjligheter vi ser. Vi vill anpassa vår organisation till ständigt nya krav från våra kunder. Vi vill utöka och fördjupa den kompetens som finns hos våra medarbetare och där kommer mitt arbete med Talent Management in. Kompetensutveckling är en naturlig del i allas vårt arbete, varje dag, varje vecka, varje år.

Min roll är att se behoven och utifrån dessa skapa nya utbildningar och koncept men även att göra det lättillgängligt att vidareutbilda sig och att skapa förutsättningar så att kompetensutveckling blir en del i arbetsvardagen. Om jag har att välja bland ungdomar som har lärt sig, alternativt inte har lärt sig programmering i skolan så blir valet enkelt. Det är ett steg i rätt riktning så de sedan kan fortsätta att lära sig mer under deras yrkesverksamma liv.

Vilken roll kan stora och medelstora företag ta i det långsiktiga arbetet med att säkra försörjningen av framtidens IT-talanger? Det gör vi främst genom att samverka med skolan och hjälpa till att inspirera ungdomar till ett yrkesval inom teknik och IT. Vad innebär det att arbeta inom IT? Vad gör man som programmerare? Även om användningen av digital teknik är hög bland dagens ungdomar så är mitt intryck att kännedomen om hur det är att arbeta med tekniken som ligger bakom funktionerna är låg. Där måste vi sätta in resurser för att säkra kompetensen för framtiden.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>