Ungdomar hjälps välja utbildning som leder till jobb

Inför årets gymnasieval lanserar Region Skåne en digital kampanj med syfte att inspirera skånska ungdomar att välja utbildningar som ger jobb.

Youtubern ”Elinens”, 17-åriga Elin Andersson, provar olika yrken. Bland annat inom sjukvården.

Bakgrunden till kampanjen är Skånes utmaning med en ökande efterfrågan på arbetskraft samtidigt som många är arbetslösa.

– Vi är bekymrade över en bristande matchning på den skånska arbetsmarknaden. Det hotar utvecklingen i Skåne. Fler behöver välja utbildningar som arbetsmarknaden efterfrågar. Problemet delas av både näringslivet och de offentliga arbetsgivarna, säger Anders Axelsson som är analytiker för arbetsmarknadsfrågor på Region Skåne.

För att råda bot på detta och samtidigt hjälpa ungdomarna göra bättre utbildningsval lanserar Region Skåne därför en digital kampanj, med finansiering av Tillväxtverket, riktad mot de tusentals ungdomar som nu ska välja till gymnasiet.

Enligt Region Skånes arbetsmarknadsprognos så kommer det till exempel saknas över 6 000 undersköterskor i den skånska vården år 2025, samtidigt som många unga väljer utbildningar inom områden där det råder stor arbetslöshet.

Skånegy.se finns en topplista på de utbildningar med bäst chans till jobb.

– Möjligheterna till jobb i Skåne är många. Särskilt för den som vågar bryta traditionerna runt vilken utbildning man väljer, säger Anders Axelsson.

Fyra unga yrkes-ambassadörer är ansiktet utåt för kampanjen och berättar sina historier om sina yrkesval. De är alla nya i arbetslivet och har gemensamt att de valt ett yrke där bristen på arbetskraft är stor framöver. De besöks av den kända Youtubern ”Elinens”, 17-åriga Elin Andersson, som provar på de fyra bristyrkena och möter ambassadörerna ute i verkligheten.

  • Max Johansson arbetar på SUS som sjuksköterska
  • Nina Khayyami arbetar på Telavox som mjukvaruutvecklare
  • Rebecca Ängquist arbetar som plåtslagare på Lödde Plåt AB
  • Chadie Hotait arbetar som SO-lärare på grundskolan Vittra Västra Hamnen

Kampanjen finns på Facebook, Instagram, Linked In och Snapchat, men framför allt då på ”Elinens” Youtube-kanal.
Avsnitt 1 och 2 finns ute nu. Se de här https://www.youtube.com/user/elinens2000