Vad tycker eleverna?

Idag finns en uppsjö av läromedel för Sveriges skolor att välja på.

Och med digitaliseringens intåg blir de pedagogiska verktygen dels fler till antalet, dels ändras även möjligheterna för vad ett läromedel kan erbjuda. NA Förlag träffade fem gymnasieelever för att prata läromedel, vad som funkar och varför.

På frågan om vad som gör ett läromedel bra, svarade eleverna gemensamt att det ska vara konkret. Ett bra läromedel, digitalt eller inte, ska enligt eleverna berätta vad de behöver kunna, varför de behöver lära sig olika saker, och hur informationen är upplagd. Eleverna tyckte också att det var viktigt att texten var lätt att läsa och fick gärna innehålla frågor, lösningsförslag och tydliggörande exempel och grafik. Som motiverande faktorer nämndes främst den egna arbetsmiljön samt visuellt genomarbetat och inspirerande material. Eleverna påpekade att vackra bilder, färger och typsnitt både engagerade och underlättade lärandet.

– Fint är funktionellt. Olika färger framhäver vad som är viktigt och leder läsaren fram genom en text. Vackra, roliga och inspirerande bilder hjälper hjärnan att associera innehållet och underlättar för eleven att minnas vad som stod i texten, förklarar Nikki Schmidt Art Director NA Förlag.

Gymnasieeleverna, alla vana med digitala läromedel, framhävde flertalet fördelar med digitala format.

En traditionell bok skapar visserligen lättare en känsla för hur mycket text som ska läsas men de digitala läromedlen har fler fördelar enligt eleverna. Med digitala läromedel är allt material samlat på samma ställe och texterna kombineras med länkade frågor, videogenomgångar och levande infografik. Helst av allt önskades en livechatt med en lärare.

– Det är alltid inspirerande att lyssna på eleverna, de vågar drömma och de vill lära sig. Som förlag vill vi alltid utvecklas och bli bättre, detta gör vi bäst tillsammans med både elever och lärare. Vi är medvetna om att digitala läromedel är en del av framtiden och det känns bra att vi är fullt igång med vår digitalisering. Elevernas motivation och kreativitet är grundläggande för vår utveckling och förhoppningsvis kan vi utveckla läromedelsbranschen tillsammans, säger Johan Paulsson Förlagschef NA Förlag.