Hem NYHETER “Varför ska jag som lärare bry mig om gamification?” med Adam Palmquist

“Varför ska jag som lärare bry mig om gamification?” med Adam Palmquist

Publicerat av: Redaktionen

Varför ska du som lärare bry dig om gamification? Hur kan vi med framgång skapa motivation med hjälp av gamification i skolans värld?

Adam Palmquist, utbildnings- och kunskapsledare, berättar om möjligheterna med spelifierat lärande och vilka positiva effekter det kan ge i klassrummet.

"Varför ska jag som lärare bry mig om gamification?" med Adam Palmquist

– Gamification är en av de viktigaste komponenterna för att motivera människan idag.

Vi lever ju i en uppmärksamhetsekonomi där många, många saker påkallar elevers, men också vuxnas, uppmärksamhet.

Gamification har visat sig vara en av de viktigaste komponenterna för att kunna bibehålla uppmärksamheten. Inte bara inom skolan, utan också inom träning och resurssparande, förklarar Adam Palmquist.

Gamification och utbildning har alltid haft en nära koppling till varandra och enligt Adam är det också skolans värld som vinner väldigt många fördelar med hjälp av gamification:

– Mycket forskning pekar åt samma håll – att spelifiering är ett sätt att hålla oss motiverade och engagerade i en uppgift. När forskare har tittat på när man spelar spel eller jobbar med ett spelifierat material, om det så handlar om resurssparande, träning eller inlärning, så handlar det om att vi har en HÖG dopaminutsöndring. Den här signalsubstansen får oss att känna att vi är tillfreds med oss själva. Vi har ett fysiskt och psykiskt välbefinnande, men också så höjs vår koncentration, vår inlärningsförmåga, och även vår positivitet till ett material. Det är därför gamification blir så effektivt i en lärande situation, avslutar Adam.

Det här är gamification:

Att ta in spelmoment i verksamheter som traditionellt sett inte hör samman med spelande, för att på så sätt öka engagemang och motivation. Det kan t.ex. handla om att samla poäng för att komma framåt i en uppgift eller för att nå ett mål.

Om Adam Palmquist:

Adam Palmquist är legitimerad lärare och arbetar idag som utbildnings- och kunskapsledare på Insert Coin. Han är författare till boken ”Det spelifierade klassrummet” (Studentlitteratur), en handledning om hur man med framgång kan använda spelifiering för att skapa motivation och engagemang i skolan och boken är den första i sitt slag i Sverige. Adam är en flitigt anlitad föreläsare om möjligheterna med spelifierat lärande och ses som en av de mest kunniga på området i Sverige.

Se filmklippet med Adam här:

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>