Vem styr skutan när det gäller IT i skolan?

Bild på en båt

[KRÖNIKA] Man pratar ofta om vad elever inte kan och hur dåligt det går i PISA-tester. Flera har höjt ett varnande finger för att använda för mycket IT i skolan. Det är ju klart att inget som man gör utan plan är speciellt bra, det behöver man inte vara raketkirurg för att räkna ut. Frågan man behöver ställa sig är egentligen vilka resurser sitter vi inne med, och hur kan vi utnyttja dem bäst?

Resultaten i skolan går nedåt, enligt PISA, det förekommer mycket mer datorer i skolan. Kommuner har satsat miljarder på 1:1 lösningar.

Finns det ett samband? Nja, det är väl som att säga att den globala uppvärmningen var mycket lägre när piraterna seglade över de sju haven. Ska vi skicka ut pirater på de sju haven för att motverka global uppvärmning? Nej, det förstår nog alla att det inte fungerar. Varför resonerar vi så när det gäller datorer i skolan? Resonemangen finns, det är inget nytt. När man bytte ut räknestickan mot kalkylatorn oroades man för att matematikkunskaperna skulle försvinna helt. När VHS introducerades i klassrummen skulle alla lärare ersättas av en videofilm. Detta hände inte.                                                                                                                

Utveckling och förnyelse är läskiga saker, man måste ibland ta sig ut på okända vatten. (Nej, inte som pirat.) För att utveckling skall ske måste man prova nya saker. Risken finns att det resulterar i något ännu bättre. Låt mig förtydliga att en dator, platta eller liknande INTE ersätter en lärare. Den är INTE en magisk tingest som kan åstadkomma saker av sig självt. Det är ett VERKTYG. Precis som att man ersatte segel med ångmaskiner på båtar. Kaptener och sjömän finns fortfarande kvar. Precis som lärare och elever kommer att finnas kvar. Sättet att styra och navigera en båt förr i tiden, jämfört med idag, skiljer sig markant från varandra.

På samma sätt kan man inte tro att man kan styra skolbåten på samma sätt som förr i tiden, eleverna har redan utvecklats, det måste vi lärare och skolsystem också göra. Eleverna har vuxit upp med att all information i världen finns inom armlängds avstånd. Där måste även skolan utvecklas till att kunna ta tillvara dessa utmärkta råämnen. Därför behövs en strategi för att ta hand om alla goda idéer runt om i Sverige. En sorts samlad kunskapsbank där man kan lämna sina idéer och andra kan använda dem. Om någon vill förbättra en idé eller modifiera den, så gör man det.

Detta behöver ske på nationell nivå. Idag finns det ett antal eldsjälar runtom i Sverige som utvecklar nya sätt att använda IT i skolan. De flesta har ingen kontakt med varandra, så det händer inte sällan att samma idéer utvecklas, fast på olika håll. Här behövs samordning för att komma underfund med hur datorer kan användas i skolan. (Ja, likväl som plattor) Denna nationella samordnare skulle kunna samla på erfarenheter från lärplattformar, administrativa plattformar och frånvaroprogram. Tänk vilken värdefull källa att ha när man skall välja, till exempel, en lärplattform.

För att sammanfatta lite kort så kan man väl säga att för att styra skutan (skolan) behövs nya verktyg, men man måste också veta hur man skall använda dem effektivast. Att bara ge skolan datorer, utan att ha en plan, är som att sätta personer i ett fartyg utan roder. Man kan komma någonstans, men man vet inte var man hamnar.

Post Comment