VR-branschen välkomnar ny kompetens från yrkeshögskolan

Nu startar den första klassen som inom två år kommer ut i branschen som VR-utvecklare med specialistkompetens inom verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D och 360-graders film.

Yh-utbildningen Virtual Reality-utvecklare på Nackademin är tvåårig och är framtagen tillsammans med representanter från både IT- och byggbranschen.

– VR-branschen förespås omsätta 100-tals miljarder inom bara några år och det gör det extra kul att vi stärker vår kompetensbank i Sverige inom detta område, säger Patrik Hansson, CEO på Vobling.

VR-plattformar, Gränssnitt och interaktion samt Storytelling inom VR är några av de kurser som ingår i Nackademins nya utbildning till Virtual Reality-utvecklare, där studenterna bland annat får lära sig att utveckla användbara, virtuella gränssnitt och hur man skapar verklighetstrogna miljöer där människor kan uppleva historier i en interaktiv värld.

– VR-branschen förespås omsätta 100-tals miljarder inom bara några år och det gör det extra kul att vi stärker vår kompetensbank i Sverige inom detta område. Vi på Vobling har redan i dagsläget svårt att hitta kompetent personal VR och AR, vilket gör en dedikerad utbildning inom området är väldigt välkommen, säger Patrik Hansson, CEO på Vobling, som också sitter i ledningsgruppen för Nackademins VR-utbildning.

Studenterna har höga förväntningar

Valentin Malmgren, student på Nackademins utbildning till VR-utvecklare.

– Jag sökte till VR-utbildningen på Nackademin för att Virtual Reality är det ultimata konstnärliga mediet, berättar Valentin Malmgren, ny student på utbildningen och fortsätter: Video samlar ljud, bild och tid i samma medium, men video saknar den närhet till betraktaren som en skulptur eller tavla kan ha. Med VR har vi videons alla fördelar men kan samtidigt komma betraktaren hur nära hen vill!

Roger Bredenberg, en annan student med bakgrund inom IT-säkerhet och affärssystem, har också höga förväntningar på sin nya bransch:

– Jag har en hel del idéer som jag skulle vilja utveckla under studietiden. VR ligger i framtiden och det känns som att vi bara har bara skrapat på ytan ännu, säger han.

Utbildningsform svarar på ett ökat anställningsbehov

En yrkeshögskoleutbildning tas fram i nära samverkan med arbetsgivare och bli enbart beviljad utbildningsstart om det finns ett dokumenterat anställningsbehov.

– Vår utbildning till VR-utvecklare ligger verkligen i framkant, även om vi med stort intresse följt utvecklingen kopplat till kompetensbehovet under ett par år. En av fördelarna med yrkehögskoleutbildningar är just att vi snabbt kan kartlägga ett anställningsbehov för att sedan ta fram en utbildning som matchar branschens efterfrågan, säger Martina Lindgren, Marknadschef på Nackademin.

Ledningsgruppen för Nackademins utbildning till VR-utvecklare består av arbetsgivare från både IT-branschen, vars roll är att ta fram och utveckla utbildningen samt använda sitt engagemang för att säkerställa en pricksäker rekrytering och kompetensförsörjning.

– De branscher VR/AR kommer finnas inom är, precis som all digital teknik, branschoberoende. Många av arbetsgivarna kommer troligtvis initialt vara konsultbolag, spelstudios samt arkitekt och bygg-företag. Nackademins utbildning till Virtual Reality-utvecklare är bred inom VR/AR-området och det finns möjlighet att hitta en rad olika arbeten efter utbildningen, t.ex. AR-utvecklare, VR-utvecklare, 3D-grafiker med inriktning med VR/AR, avslutar Patrik Hansson