Hem PEDAGOGSNACK Walid Taha får pedagogiska priset

Walid Taha får pedagogiska priset

Publicerat av: Redaktionen

Utbildning är vägen till frihet och framgång och att klara de utmaningar som mänskligheten står inför.

Det menar Walid Taha, professor i datologi, som i år tilldelas Högskolan i Halmstads pedagogiska pris.

Priset delades ut på Högskolans akademiska högtid som firas i dag.

– Att få priset gör mig både lycklig och oerhört ödmjuk. Att erkännandet kommer från mina högt värderade kollegor och underbara studenter betyder mer än jag kan uttrycka med ord. Dessutom har lärare, forskare och administratörer på Högskolan en stöttande och kreativ inställning, vilket är inspirerande, säger Walid Taha.

Walid Taha får pedagogiska priset

Walid Taha tilldelas årets pedagogiska pris för sina innovativa pedagogiska metoder.

Walid Taha anställdes som professor på Högskolan i Halmstad år 2010, dessförinnan var han under många år verksam vid olika universitet i USA. På Högskolan har han bland annat arbetat med en kurs om cyberfysiska system som till exempel smarta hem, självkörande fordon samt robotar. Han delar också gärna med sig av sin kunskap till allmänheten utanför Högskolan, barn som vuxna.

Många har bidragit

Walid Taha framhåller att hans undervisningsmetod inte hade varit möjlig utan avgörande bidrag från många olika människor.

– Vi använder ett verktyg eller program som heter Acumen, vilket gör det möjligt för studenterna att experimentera och visualisera med hjälp av matte. Den är ett resultat av vår forskning och ett fint exempel på synergi mellan forskning och undervisning. Vi använder också flippade klassrum-metoden, i vilken studenterna arbetar praktiskt i klassrummet och tittar på föreläsningarna på video hemma.

Walid Taha skulle gärna arbeta med ännu fler kollegor för att använda metoderna över hela Högskolan, inte minst på tvärvetenskapliga kurser och för förstaårsstudenter.

Som professor delar han sin tid mellan forskning och undervisning:

– Jag är väldigt glad över att i dag kunna lägga mer tid på undervisning än jag kunde tidigare. Jag känner mig också lyckligt lottad över att vara en del av en arbetsplats och ett samhälle som värdesätter utbildning och ser den som ett sätt att stärka och frigöra kommande generationer. Och forskare kan spela en viktig roll för att hjälpa studenter att anpassa sig till ett snabbt föränderligt teknologilandskap.

Uppkoppling medför omvandling

Hans främsta drivkraft handlar om att underlätta för människor att dela och få tillgång till kunskap:

– Aldrig tidigare har allting varit så uppkopplat mot allting annat. Denna omvandling är inte bara utmanande med tanke på vilka produkter vi ska köpa och hur vi ska använda dem – utan också hur kommande generationer förbereds på hur samhället allt mer genomsyras av teknik, säger han.

De viktigaste förebilderna för Walid Taha själv är många av de lärare som han har haft, de som brydde sig och stöttade honom när han behövde det och förmedlade positiv energi.

Juryns motivering:

”Walid Taha, professor i datalogi på Akademin för informationsteknologi, tilldelas årets pedagogiska pris för sina innovativa pedagogiska metoder. Med didaktisk skärpa använder han bland annat flipped classroom och interaktiva onlinefrågor för att synliggöra begrepp och teorier och för att öka kontakten med studenterna. Hans undervisning har tydlig förankring i Högskolans forskning och han sprider aktivt sina idéer om undervisning både till kolleger på Högskolan och till omvärlden på konferenser.”

Om det pedagogiska priset

Högskolan i Halmstad inrättade det pedagogiska priset 2007. Utmärkelsen går till en lärare som anses vara särskilt framgångsrik i att utveckla studenters lärande. Vinnaren får delta i valfri europeisk högskolepedagogisk konferens.

Det är forsknings- och utbildningsnämnden vid Högskolan som delar ut priset. Personal och studenter kan nominera en eller flera kandidater, och i år var 18 lärare nominerade. En arbetsgrupp som består av meriterade/excellenta lärare har uppgiften att ta fram förslag till pristagare. I gruppen ingår även en extern person kunnig inom högskolepedagogik.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>