Hur agerar man som ledare i en förändringsprocess för att nå bästa resultat?
Hur navigerar man genom de olika faser som en förändringsresa innebär?
Nu släpps boken Att leda i förändring som skildrar det förändringsarbete som Falkenbergs kommun genomförde vid införandet av en dator till varje elev.
Digitaliseringen av skolan pågår för fullt och förändrar såväl skolans vardag som organisation. Det blev tydligt i Falkenbergs kommun när man 2007 påbörjade genomförandet av en dator till varje elev. Arja Holmstedt Svensson som då var förvaltningschef i kommunen är författare till nya boken Att leda i förändring. Här delar hon med sig av sina erfarenheter och lärdomar från uppdraget.
– Det förändrings- och utvecklingsarbete som jag varit ledare för under de senaste åren i Falkenberg var en spännande och utmanande process. Efteråt kände jag ett stort behov av att dela med mig av de erfarenheter vi fått på vägen, berättar Arja Holmstedt Svensson.
I boken får vi följa arbetet med politiker, rektorer och lärare. Från uppstart till genomförande, från vision till implementering. Till projektet kopplades forskare som följde processen, och vi får ta del av deras slutsatser.
– Min ambition med boken är att läsaren ska få med sig inspiration att fortsätta sitt eget pågående förändringsarbete med vetskapen att det går, säger Arja Holmstedt Svensson.
Boken vänder sig till alla som är intresserad av förändringsarbete och skolans digitalisering.
Konkreta exempel från Falkenbergs kommun kompletteras med teorier kring förändring och ledarskap.
– Jag vill också ge dem som ännu inte startat upp sina projekt ett stöd på vägen genom att lyfta exempel på framgångsfaktorer och också visa på hur man kan övervinna eventuella hinder, avslutar Arja Holmstedt Svensson.
Boken Att leda i förändring är den första i en ny utgivningsserie hos Gleerups, Digital skola. Serien vill stimulera huvudmän, skolor, skolledare och lärare till att förverkliga möjligheterna i en digital skola.