Hur ska vi digitalisera skolan på ett så bra sätt som möjligt?
Under de senaste åren har vi fått ännu tydligare förväntningar och krav på skolans digitalisering genom förändrade styrdokument och nationell digitaliseringsstrategi.
Nu kommer boken 12 tankar om skolans digitalisering i ny reviderad upplaga.
– Ambitionen är att boken ska vara läsarens vän i arbetet med att klokt digitalisera sin skola och den vardag där läsarna befinner sig, säger bokens författare Edward Jensinger.
Edward Jensinger har i många år varit tongivande i debatten om skolans digitalisering. Han har en bakgrund som rektor, utbildningschef och områdeschef i både Helsingborg och Malmö och är idag verksam som rektor på NTI-gymnasiet i Lund.
Fungerar som ett stöd och inspiration
Boken 12 tankar om skolans digitalisering innehåller tillgängliga texter med konkreta tips. Den tar upp såväl goda exempel där digitaliseringen lyckats som Edward Jensingers egna tankar och perspektiv rörande digitaliseringen av skolan.
– När boken kom ut togs den till min glädje emot mycket positivt. Den feedback jag fick var att boken fungerar som ett stöd och inspiration för både lärare och rektorer för att lokalt kunna ta tag i arbetet med digitaliseringen av skolan, säger Edward Jensinger.
Förändringar som tydligt påverkat skolans praktik
Sedan boken kom 2017 har flera förändringar i fråga om digitaliseringen av skolan genomförts som tydligt påverkat skolans praktik. Som den nationella strategin för skolväsendets digitalisering, en konkret handlingsplan kring den nationella strategin, förändringar i ämnesplanerna där digital kompetens lyfts och nationella prov i flera ämnen med digitala moment.
– Det jag tycker har påverkat skolans praktik mest inom området digitalisering är GDPR, som påverkat skolan både utifrån lärares förutsättningar och organisationernas ansvar, säger Edward Jensinger.
Nyskrivet kapitel om GDPR
I den nya upplagan finns därför ett nyskrivet kapitel som lyfter vad GDPR innebär för skolan. Vad innebär lagstiftningen i praktiken? Vilka register får vi använda? Vad får lärare faktiskt göra och vad får de inte göra?
Tillgängligt tilltal med konkreta tips
– Min bild är att styrkan i 12 tankar om skolans digitalisering är just det tillgängliga tilltalet med konkreta tips till stöd för de som har behov av detta. Det handlar om mina egna erfarenheter av digitaliseringen av skolan som jag önskar dela med mig av, säger Edward Jensinger.
Boken vänder sig i huvudsak till skolledare, rektor eller IKT-pedagog och har det övergripande ansvaret för skolans digitalisering. Den kan dock med fördel läsas av alla som är engagerade i denna fråga.
Boken 12 tankar om skolans digitalisering ingår i utgivningsserien Digital skola hos Gleerups. Serien vill stimulera huvudmän, skolor, skolledare och lärare till att förverkliga möjligheterna i en digital skola.
Tidigare utgivna titlar:
– Att leda i förändring av Arja Holmstedt Svensson
– Upphandla för utveckling av Kristina Björn
– Det digitala lärandets möjligheter – att leda den digitala skolan av Åke Grönlund och Matilda Wiklun
– Organisera för en digital skola av Jenny Nyberg