​Vad får elever att lyckas i skolan?

Hur man får elever att lyckas i skolan är något vi tänker jättemycket på.

Vi tror på kombinationen av en motiverad elev, en engagerad lärare och bra läromedel.

Eleven har ett ansvar för sin inlärning. Det är eleven själv, som med drivkraft och självdisciplin sätter grunden för sitt lärande. Den engagerade läraren vägleder och utmanar eleven, och som utbildningsförlag vill vi vara redskapet de använder.

Vi ger ut forskningsbaserade, visionsdrivna läromedel och är fast beslutna om att sprida kunskap och idéer som bildar. Vi vill ge ut läromedel som lockar till kreativitet, berör och inspirerar och är övertygade om att bra läromedel gör det. Vi vill vara det långsiktiga alternativet och därför följer vi noggrant forskning inom pedagogik och inlärning. För oss är det en självklarhet att allt vi gör bygger på en vetenskaplig grund. Samtidigt är vi ingenting utan motiverade elever och engagerade lärare.

Som förlag kan vi påverka läromedlen, men i klassrummet är läraren den som anpassar lärandet utefter situationen och elevernas förutsättningar. Läraren hjälper eleven att skapa struktur för att nå sina mål, ger personlig feedback och motiverar. Eleven får förväntningar på sig, ibland till och med högre än sina egna. Dessutom kan en lärare koppla undervisningen till elevernas egna erfarenheter och följa upp elevens förståelse och framsteg på ett personligt plan. Ett facit berättar om man gjort rätt eller fel men en lärare har en helt annan förståelse för eleven och kan ge personlig feedback om varför svaret är som det är, vilket även får eleven att bli delaktig i bedömningsprocessen och sitt eget lärande.

Vi vill att alla elever ska lyckas i skolan och vi gör vårt absolut bästa för att skapa bra läromedel av hög kvalitet, som sprider kunskap, lockar till kreativitet, berör och inspirerar. Vi vet att våra läromedel gör det, men det är lärarna och eleverna som är hjältarna i klassrummet.