Nästan var fjärde elev i årskurs 3-9 känner sig ensam i skolan.
Dessa elever är i mycket högre grad också utsatta för mobbning, kränkningar och otrygghet.
Många av de ensamma eleverna har lågt förtroende för vuxenvärlden och var femte i årskurs 6-9 känner inte att det finns någon vuxen att vända sig till om de blir illa behandlade. Det visar nya siffror från Friends.
– Vi ser tydligt att gruppen ensamma elever är utsatta på flera fronter. De är inte bara utanför, utan också oftare illa behandlade och otrygga. Att de dessutom har lågt förtroende för vuxenvärlden gör att det är svårt att bryta mönstret.
Ingen, varken vuxen eller barn, väljer att känna sig ensam, säger Frida Warg, utvecklingsledare på stiftelsen Friends.
Friends och Örebro universitets rapport Godkänd eller icke godkänd? En studie om hur mobbning, skolk och socialt umgänge inverkar på elevprestationer visar att ensamhet också ökar risken att få icke godkända betyg, vilket stärker bilden av ensamhetens konsekvenser.
Även om de flesta elever känner sig trygga i skolan visar årets Friendsrapport att kränkningar och mobbning en del av många elevers vardag. Många vittnar om en normalisering av kränkande jargong och språkbruk i skolan.
– Det är vuxnas ansvar att stoppa mobbning och vara goda förebilder för barn och unga. Vi på Friends vet att det går att stoppa mobbning, men det krävs ett långsiktigt, förebyggande och främjande engagemang från hela samhället. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Frida Warg.