Hem NYHETER ​Hur organiseras en digital skola?

​Hur organiseras en digital skola?

Publicerat av: Redaktionen

Med förändrade styrdokument kring digital kompetens och den nya nationella digitaliseringsstrategin är utvecklingsarbetet kring digital skola högaktuellt.

Nu kommer boken ”Organisera för en digital skola” som visar på rektors viktiga roll att leda och organisera skolans digitalisering.

​Hur organiseras en digital skola?

– Ska vi nå de högt uppsatta målen för nationella digitaliseringsstrategin 2022 är det hög tid att börja jobba målinriktat nu. Jag vill i den här boken dela med mig av goda exempel och erfarenheter kring förändringsprocesser som fungerat i mitt arbete som rektor, säger bokens författare Jenny Nyberg.

Jenny Nyberg är rektor med lång erfarenhet av att utveckla en digital skolorganisation på både skol- och huvudmannanivå. Hon är idag rektor på Oxievångsskolan i Malmö där det systematiska kvalitetsarbetet står i centrum och digitaliseringens möjligheter genomsyrar verksamheten.

Digitaliseringens why sätts i centrum

I boken utgår hon från egna erfarenheter kring digitalt ledarskap och de goda resultat Oxievångsskolan uppnått genom gediget utvecklingsarbete.

– På skolan utgör Team DigiMIK med rektor, digitaliseringspedagog och skolbibliotekarie själva navet i förändringsarbetet. För att lyckas krävs ett tydligt strategiskt ledarskap där digitaliseringens WHY sätts i främsta rummet, säger Jenny Nyberg.

Rektors unika möjlighet

Boken visar på rektors unika möjlighet att genom strategi, systematik och stort engagemang driva en utveckling mot ett digitalt förhållningssätt som präglar hela skolan.

– Att leda en skolas förändringsarbete framgångsrikt handlar om att leda med stort mod och ett stort hjärta. Att lyfta sina medarbetare, göra dem delaktiga i beslut och på så sätt låta dem ta ett stort ansvar för verksamhetens digitala utveckling, säger Jenny Nyberg.

Utveckla digital kompetens tar tid

Vad utmärker egentligen en digital rektor och hur kan man bygga upp en skolkultur och verksamhet som främjar digitalt utvecklingsarbete?

– Här finns inget rätt eller fel. Snarar en uppsjö olika sätt för skolans digitalisering spänner över ett brett fält. Att utveckla digital kompetens och ett digitalt ledarskap tar tid och händer inte över en natt, säger Jenny Nyberg.

Boken vänder sig i huvudsak till skolledare, rektorer, IKT-pedagoger som har övergripande ansvar för skolans digitalisering.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>