Hem SKOLNIVÅGRUNDSKOLA AI används för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter i skolan

AI används för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter i skolan

Publicerat av: Redaktionen

Ett screeningsverktyg för att tidigt upptäcka elever med läs- och skrivsvårigheter finns nu tillgänglig för Stockholms stads grundskolor. 

Tester för att upptäcka detta har tidigare tagit upp emot en halv dag per elev, men med screeningen tar det två minuter.

AI används för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter i skolan

Foto: Robert Blombäck

Den AI-baserade (artificiell intelligens) metoden är framtagen av forskare på Karolinska Institutet. Processen är enkel och går till så att barnet läser en åldersadekvat text på en dataskärm. En eye-tracking kamera spelar in ögats rörelse.

På ögonrörelserna kan man se om eleven fastnar på ord, går tillbaka mycket i texten eller läser väldigt långsamt. Efter det att eleven har läst texten ställs en följdfråga för att kontrollera om eleven förstått textens innehåll. Resultatet analyseras direkt.

Sedan några veckor tillbaka finns verktyget tillgänglig för Stockholms stads grundskolor.

– Tanken är att screeningen ska vara ett av många verktyg i verktygslådan, som skolorna ska använda sig av för att upptäcka barn med eventuella lässvårigheter i de tidiga skolåren, säger grundskolechefen Adelinde Schmidhuber, utbildningsförvaltningen.

Enorm tidsbesparing för pedagogerna

Tidsbesparingen med denna metod är stor. Tester för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter har tidigare tagit upp emot en halv dag per elev, men med screeningen tar det två minuter.

– Specialpedagoger ska kunna lägga sin tid på att utreda de elever som har identifierats av screeningsverktyget och sätta in stödinsatser för att hjälpa dem på bästa sätt. På det här viset frigörs mer tid till det, säger Adelinde Schmidhuber.

När läs- och skrivsvårigheter väl upptäcks är det ett sätt för rektorer att se hur de ska fördela sina resurser i klasserna och vilka åtgärder lärarna behöver vidta för att säkerställa att eleverna lär sig läsa. En återkommande screening kan sedan användas i utvärderingssyfte för att se om de åtgärder skolan har vidtagit har lett till önskat resultat, nämligen att eleven lärt sig läsa. Rektor får alltså samtidigt ett instrument att använda i den strategiska planeringen.

– Målet är ju inte bara att tidigt upptäcka läs- och skrivsvårigheter, utan att faktiskt åtgärda dem på bästa sätt. Alla våra elever ska kunna lyckas att tillgodogöra sig sin grundskoleutbildningen, avslutar Adelinde Schmidhuber.

Digitaliseringspris

Den AI-baserade screeningen vann Stockholms stads digitaliseringspris 2017.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>