Alingsåselever uppfinner konstruktioner för mänsklighetens framtid

Idag deltar 50 av kommunens högstadieelever i en tävling där de ska uppfinna och sedan bygga modeller av farkoster som kan användas för att utforska månen.

Vilmer Tyren och Lova Korpås bygger en modell av en mikroboll som är tänkt att fånga upp måndamm och med hjälp av mikrovågor omvandla dammet till vatten.

En mekanisk tusenfoting och en mikrovågsboll som omvandlar sand till vatten. Det är ett par av de konstruktioner som ungdomarna från kommunens högstadieskolor är i full färd med att konstruera under dagens tekniktävling Enlightening Imagination, som hålls i Alingsås. Det klipps, byggs och diskuteras inne i tävlingslokalen. Ibland fylls energin på med dricka, frukt och choklad, innan skaparlusten och idéerna återigen flödar.

— Om man sätter ett rör här och klipper här, visar en tjej sin lagkamrat som lyfter på ögonbrynen och sedan på saxen.

— Det är kul att få vara kreativ, komma på saker och att samarbeta! Vi bygger en tusenfoting med hårt skal och mjuka leder så att den kan röra sig fritt. Den ska kunna gå till den mörka sidan av månen och ta bilder och utforska, berättar Majken Heleander som går i sjuan på Nolhagaskolan.

De 50 högstadieeleverna från Gustav Adolfsskolan, Nolhagaskolan och Östlyckeskolan tävlar i lag om två och till sin hjälp har de ett material som skulle kunna liknas vid lego med kugghjul, kopplingar och plaströr.

4D Frame kallas byggsatsen och i Sydkorea är användandet och byggandet med verktyget ett eget skolämne.

I fjol så vann två lag från Alingsås Sverigefinalen av tävlingen Enlightening Imagination och fick då åka till just Sydkorea för att skapa och inspireras. Idag tävlar alingsåslagen inbördes om finalplatserna i Stockholm.

— Att tävla i just vetenskap är lite ovanligt så det här är en fin chans för de elever som vill göra det, säger Cecilia Kleväng som är verksamhetsledare på den kommunala teknikskolan Komtek i Alingsås.

Under de fyra år som tävlingen Enlightening Imagination har arrangerats så har modeller av allt från skördetröskor till solcellsdrivna lyftkranar tagits fram. Alltid med ett miljötänk i grunden; konstruktionerna ska kunna drivas med hjälp av exempelvis vindkraft eller solenergi. Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kreativt, hitta egna lösningar och sedan skapa något utifrån det.

Med anledning av att det är 50 år sedan Apollo 11 landade på månen och Neil Armstrong satte sitt historiska avtryck på månens yta och i mänsklighetens historia så är årets uppgift i tävlingen att konstruera en modell av en farkost som kan undersöka jordens steniga följeslagare. Modellen ska dessutom innehålla ett par rörliga moment.

— Nu bygger vi ett transportmedel som kan ta prover på månen. Jag är med för att jag är intresserad av teknik. Det är roligt att experimentera! Här kan jag komma med nya idéer och ingen idé är dum, konstaterar Molly Bengtsson som går i sjuan på Gustav Adolfsskolan.

Vid ett bord en bit bort sitter två elever från Nolhagaskolan och filar på de sista detaljerna i sin runda konstruktion.

— Vi har lärt oss att måndamm omvandlas till vatten av mikrovågor i en mikrovågsugn. Det har givit oss idéen till vår uppfinning; det är en boll som fångar upp måndamm och inuti den finns en soldriven mikrovågsugn. På så sätt kan man få tillgång till vatten på månen, säger Vilmer Tyren.

— Det är väldigt hög kvalitet på konstruktionerna. Vi ser jättemånga spännande lösningar här idag, konstaterar Cecilia Kleväng.

Enlightening Imagination är ett samarbete mellan KomTek i Alingsås, Tekniska museet i Stockholm, Vattenhallen Science Center i Lund, Tom Tits i Södertälje, KomTek Lidingö, KomTek i Katrineholm, Framtidsmuseet i Borlänge, Exploatoriet i Skellefteå och Umeovatoriet i Umeå. Tävlingen genomförs med bidrag från Skolverket.