Forskning visar att när elever får möjlighet att resonera och argumentera kring olika matematiklösningar tillsammans, så ger det bättre resultat.
På Erlaskolan i Falun har man tagit fasta på det.
Enligt Peter Sjöberg, lärare i matematik, så har det hjälpt eleverna att utvecklas och bygga självförtroende i ämnet.
-Elever som tidigare hade svårt att komma igång och räkna eller som inte trodde att de kunde, är idag aktivt med på alla lektioner och diskuterar och föreslår olika lösningar, säger Peter.
Enligt Peter så är det viktigt att resonera tillsammans om de olika lösningarna som dyker upp på tavlan. Det leder till att alla vågar vara med och bidra och även till mer kreativa lösningar.
– Under en lektion fick eleverna gå ut på basketplanen där de i grupp skulle lösa hur stor arean var mellan två stolpar i staketet. De fick enbart använda vad de hade på kroppen eller i handen.
-Några kom på att de hade ett A4 papper med sig och att det var lika långt som en linjal. Andra grupper kom på att det var en centimeter mellan två linjer i ett linjerat block och
två rutor i ett rutblock. En grupp började ta av sig skorna för någon hade sett att det stod skostorlek och centimeter i hans sko. Vi fick in cirka åtta olika lösningar på hur man kunde lösa samma problem i varje klass. Helt fantastiskt, säger Peter.
Peters elever gillar också det nya sättet att arbeta på.
-Det är enklare att jobba i grupp för man kommer oftare på olika lösningar och då förstår man bättre, säger Elvin Bergs T8
-Jag tycker att det roligare att diskutera matte i gruppen än att jobba i en mattebok. Jag tror att jag lär mig mycket mer. Nu när vi arbetar på det här sättet så vill jag verkligen jobba med matte. Det ville jag inte förut, säger Loke Norberg T8.
Enligt Rektor Lena Koskinen så är Erlaskolan i Falun del av en större matematiksatsning.
-Matematiksatsningen är ett projekt där alla Erlaskolor ingår i. Matematiklärarna har ett ämnesnätverk där de träffas regelbundet. Matematikundervisningen ska bygga på forskning där alla de fem förmågorna, “lära att lära”, “verklighetskompetens”, “samarbetsförmåga”, “må bra” och “handlingskompetens”, ska utvecklas.
-Min förhoppning är att matematiklektionerna blir något som eleverna ser fram emot och något man går till med positiva förväntningar. Det ger goda resultat, avslutar Lena.