Hem EVENT Digitala spel och e-sport i fokus på årets Bootcamp på Bokmässan

Digitala spel och e-sport i fokus på årets Bootcamp på Bokmässan

Publicerat av: Redaktionen

Digitala spel och e-sport står i fokus när Bokmässan lanserar årets Bootcamp.

Syftet är öka förståelsen bland vuxna för digitala spel och ungas spelande samt belysa hur spelande kan användas för ett berikat lärande.

Digitala spel och e-sport i fokus på årets Bootcamp på Bokmässan

– Bokmässan är en plats där berättelsen utgör kärnan. Boken är ett format bland flera uttryck, digitala spel ett annat. Att ge plats åt en kulturyttring som bejakar det större delen av våra barn och ungdomar ägnar sin tid åt är både viktigt och självklart.

För att få ihop världen över generationsgränser ser vi en möjlighet i att unga utbildar äldre i denna form av digital kulturyttring.

Som ansvarig för skola och bibliotek på Bokmässan är jag mycket glad över möjligheten att vidga lärandet och det demokratiska samtalet ytterligare, berättar Annica Andersson på Bokmässan.

Satsningen går under namnet Bootcamp i E-sport och digitala spel och presenteras som ett led i Bokmässans testområde för aktuella frågor som speglar samtiden. Bootcamp på Bokmässan startade förra året, då som Bootcamp i källkritik, i samarrangemang med Lärarförbundet och Mobile Stories. I år arrangeras Bootcamp i E-sport och digitala spel med Rainy Lab och mySafety Försäkringar som huvudpartners.

– Vi är väldigt glada över att ha fått den här möjligheten att lyfta fram digitala spel. Det är så enormt många unga som spelar idag och det är en kulturform som vi ser växer hela tiden, säger Max Horttanainen, vd på Rainy Lab.

Bootcamp i E-sport och digitala spel på årets Bokmässa fokuserar på att lyfta fram olika aspekter av digitala spel, allt från den pedagogiska sidan till digitala spel som kulturform.

I montern kommer besökarna att kunna prova på digitala spel och VR-spel. De kan även lyssna på samtal med syfte att visa hur digitala spel kan användas i lärande, och framförallt hur stor del digitala spel har i ungas liv.

– Vi kommer även att ha programpunkter på den närbelägna Fantastikscenen. Då står frågan om nätkultur i centrum. Professor Mårten Schultz talar om gaming och näthat utifrån en aktuell rapport mySafety tagit fram. Sedan kommer vi att vara på Lärarscenen med två panelsamtal om digitalt berättande och hur vuxna kan lära sig mer om spelande, säger Max Horttanainen.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>