Hem PEDAGOGSNACK Digitalisering motverkar betygsinflationen

Digitalisering motverkar betygsinflationen

Publicerat av: Redaktionen

Betygsinflation. Statistik från Skolverket och PISA indikerar att betygsättningen allt sämre representerar elevernas faktiska kunskapsläge, och de nationella proven ifrågasätts i sin funktion som nationellt rättelsesnöre för bedömning.

Lösningen för att få bukt med betygsinflationen är en snabb digitalisering av det nationella provförfarandet.

De flesta håller troligtvis med om att det övergripande skolpolitiska målet bör vara en kvalitativ skola med goda kunskapsresultat. Det är därmed problematiskt om den svenska skolan misslyckas med att  på ett tillförlitligt sätt, mäta och jämföra elevernas kunskaper.

Digitalisering motverkar betygsinflationen

Det finns dock goda nyheter: utvecklingen inom digitala läromedel har kommit så långt att det finns lösningar som möjliggör att nationella proven kan fungera som den måttstock på kunskap de är tänkta att fungera som.

Genom att digitalisera proven finns förutsättningarna för extern rättning på ett enkelt och säkert sätt, vilket minskar risken för missvisande betyg.

Det finns idag en utbredd enighet, både från politiskt håll och inom skolväsendet, kring att de nationella proven i dagsläget fungerar relativt dåligt som verktyg för kunskapsjämförelse.

Någon form av extern rättning lyfts ofta fram som ett sätt att öka resultatens trovärdighet. Poängen med extern rättning är att bedömningen ska bli mer objektiv och enhetlig för att undvika betygsinflation. Oavsett hur man utformar en extern rättning kommer det att krävas en digitalisering av proven för att det överhuvudtaget ska vara genomförbart i stor skala.

Det skulle vara praktiskt orimligt att transportera stora mängder pappersprov runt mellan olika skolor eller till en central rättningsinstans. Vi levererar sedan två år tillbaka ett program med vilket eleverna skriver, och lärarna rättar, proven helt digitalt. Det här gör extern rättning till en reell möjlighet.

Det är redan många skolor och kommuner som själva har förstått värdet av att digitalisera proven och i våras skrev ca 35 000 elever nationella prov digitalt i DigiExam. Det är nu dags att se till att de fördelar den digitala utvecklingen för med sig tillgängliggörs för alla svenska elever – inte bara för de som har turen att gå på skolor som ligger i framkant.

Glädjande nog verkar regeringen har insett detta och i höstens budgetproposition framgår det att man sannolikt kommer att utfärda ett uppdrag att digitalisera samtliga nationella prov till år 2022 med försöksverksamhet fram till dess. Det tycks också som att andra partier, till exempel Moderaterna och Centerpartiet, är med på det tåget. Det här är mycket lovande för den svenska skolans framtid.

Nu hoppas vi att den som får ansvaret att driva digitaliseringen av de nationella proven inser vikten av att lyssna på oss aktörer som redan idag tillhandahåller lösningar för detta och har erfarenhet inom området. Vi vill vara med och bidra till att svenska elever får den kvalitetsskola de förtjänar och delar uppfattningen att en viktig del av förbättringsarbetet är att göra kunskapsmätningen mer tillförlitlig. Vi står redo med en digital lösning, färdig att tas i storskaligt bruk i morgon, som kan utgöra åtminstone en av pusselbitarna i arbetet för en bättre skola.

Johan Hägglund, VD Digiexam

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>