Liberalerna i Stockholms stad föreslår nu att Stockholms stad startar en skolakut för gymnasieelever.
Till skolakuten ska elever kunna komma som stängs av från sin ordinarie gymnasieskola på grund av till exempel våldshandlingar.
Skolakuten ska vara en verksamhet med både psykosocialt stöd och undervisning, för placering en kortare tid innan återgång till hemskolan eller till andra gymnasiestudier.
– Ett fåtal elever har ett destruktivt beteende som inte kan hanteras bland övriga elever, och då måste skolan ibland stänga av dessa elever från skolan, både ur ett skyddsperspektiv och för att kunna fortsätta undervisningen för övriga elever. Det är oerhört viktigt för de elever som stängs av att de får möjlighet att starta om i en miljö där de inte har någon historik, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.
Målet ska vara att ge eleven en chans att bryta med sitt beteende och kunna fortsätta sin utbildning.
– Idag får dessa elever inte tillgång till denna typ av stöd och utbildning under avstängningen, och riskerar då att hamna djupare i en destruktiv livsstil. Vi måste se till att de här eleverna får möjlighet att slutföra sina studier och bryta med ett destruktivt beteende, säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare.
Fakta:
Liberalerna föreslår nu att Stockholms stad startar en Skolakut för gymnasieelever med fokus på undervisning och stöd för beteendeförändring. Skolakuten ska, precis som för grundskolan, vara en verksamhet med både psykosocialt stöd och undervisning, för placering en kortare tid innan återgång till hemskolan eller till andra gymnasiestudier.
2012 startades, på initiativ av Liberalerna, en Skolakut för grundskolan. Dit kommer elever som på grund av till exempel våldsamt eller störande beteende inte kan vara kvar på sin vanliga skola. Eleven går på Skolakuten under max fyra veckor, och får psykosocialt stöd av kurator, en kunskapsscreening och ämnesundervisning. En utvärdering visar på att såväl föräldrar, elever som skolor är nöjda med mottagandet. Många elever som följdes i utvärderingen kunde sedan gå tillbaka till sin hemskola.
För gymnasieelever saknas idag en sådan verksamhet. Elever som har stängts av på grund av grova regelöverträdelser erbjuds därmed idag inte någon utbildningsverksamhet under avstängningen. Det riskerar att öka risken för mer långvarigt utanförskap.
Förslaget läggs som en skrivelse till utbildningsnämndens nästa sammanträde.