Hem SKOLNIVÅGYMNASIUM Elever från Realgymnasiet utvecklar Virtual Reality-upplevelse för Gävleborna

Elever från Realgymnasiet utvecklar Virtual Reality-upplevelse för Gävleborna

Publicerat av: Redaktionen

VR eller virtual reality, är något som framtidssiare, ingenjörer och teknikfantaster fängslats av länge.

Många säger att det oundvikligt kommer att bli en naturlig del i det digitaliserade samhället och vi är redan på god väg.

Elever från Realgymnasiet utvecklar Virtual Reality-upplevelse för Gävleborna

Elever från Teknik- och Estetprogrammet på Realgymnasiet i Gävle har tillsammans med Högskolan i Gävle och företaget 4Dialog utvecklat ett virtuellt upplevelseprogram som kallas Gävle i 4D. Här berättar Martin Roos, biträdande rektor på Realgymnasiet mer om det digitala projektet som eleverna jobbat med.

-Realgymnasiet är skolan som tar in branschen i undervisningen på riktigt. Det säkrar kvalitet i våra utbildningar och fungerar som katalysator för elevernas entusiasm och nyfikenhet. Till en början var hela klassen med, därefter fick de mest intresserade fortsätta utanför projektet, bland annat genom att hjälpa till med att bygga Uppsala i 4D, säger Martin.

Berätta mer om projektet?

-I våras arrangerade Realgymnasiet i Gävle och GIS-nätverket Future Position X, en branschdag tillsammans med företag och skolor för vuxenutbildningar. Det ledde till ett samarbete mellan Realgymnasiet, Region Gävleborg, Gävle Kommun, Högskolan i Gävle och företag som bland annat 4Dialog. För eleverna på Realgymnasiet har detta inneburit arbete med 3D- och VR-lösningar på temat GIS och samhällsplanering.

-I Gävle i 4D har eleverna gjort så att man kan röra sig virtuellt i de centrala delarna av Gävle, som om det vore ett dataspel. Lite som Minecraft fast mycket bättre kvalitet i grafik och funktion. På invigningen av Gävlehovshallen tidigare i höst fick eleverna visa vad de arbetat med.

När startades projektet?

-Vi körde igång arbetet med att bygga delar av Gävle i 3D tillsammans med 4Dialog och i deras 3D-miljö mot slutet av vårterminen 2017. Detta gjordes i projektform, alltså med givna start- och stoppdatum och en projektplanering.

-Eleverna fick först lära sig att bygga i den 3D-miljö som 4Dialog använder genom att hålla till i en träningsmiljö. Därefter gavs man möjlighet att fortsätta bygga Gävle i skarp miljö tillsammans med 4Dialog. 4Dialog var väldigt nöjda med eleverna och imponerade över hur duktiga de var, flera av eleverna gör fortfarande uppdrag åt företaget.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>