Elever hämtade över 126 000 luncher via applösning

Optidev hjälpte Borås med en applösning för att garantera att gymnasieelever fick skollunch trots distansundervisning, samtidigt som den lokala restaurangbranschen fick stöd.

Elever hämtade över 126 000 luncher via applösning 1Sedan slutet av mars har 3 711 elever hämtat 126 499 luncher.
– Det glädjer oss mycket att vår mobillösning blev en så stor succé, säger Fredrik Logenius, vd på Optidev.

När coronapandemin drabbade det lokala näringslivet i Borås behövde staden hjälp med snabba tekniska lösningar för att mildra effekterna. En av initiativen var gratis luncher för avhämtning för hemmastuderande gymnasieelever och på mindre än 24 timmar tog Optidev fram en applösning som säkerställde att alla elever fick sin lunch.

Varje gymnasieelev fick en personlig QR-kod via mejl som hen sedan kunnat scanna med hjälp av Optidevs app på anslutna restauranger och hämta ut en lunch till ett värde av 75 kronor. Sammanlagt hämtades det ut 126 499 luncher mellan den 30 mars och den 12 juni.

Lunchappen blev stor succé

Enligt de officiella siffrorna från Borås Stad har det varit ett stort engagemang från restauranger och caféer som valde att ansluta sig till Optidevs apptjänst och eleverna har nyttjat den i hög grad.

Antal luncher (scannade QR-koder): 126 499
Antal dagar som elever kunnat hämta lunch: 46 dagar
Antal luncher per dag, snitt: 2 750
Antal registrerade restauranger och caféer: 132 (600 tillfrågade)
Antal elever som använt tjänsten: 3 711 (av 4 186)