Som läromedelsförlag tänker vi jättemycket på läromedel.
Målet är självklart att göra så bra läromedel som möjligt, därför ställer vi frågan: ”Vad är det som skiljer ett bra läromedel från ett sämre?”.

Madeleine, 18, berättar om hur hon tycker att ett bra läromedel ska vara.
När vi frågade eleverna själva underströk de att ett bra läromedel är konkret och framhäver syftet med vad man som elev behöver lära sig samt varför man behöver kunskapen.
Lina, 18, påpekade att ett bra läromedel är lättläst och tydligt visar hur informationen är upplagd till skillnad mot ett sämre läromedel där det är svårt att navigera och där det tar tid att förstå hur olika delar hänger ihop.
– Det som är lättast för mig är när det är bra struktur och att det är lätt att navigera, både i digitala läromedel som i fysiska, säger Madeleine, 18.
Det handlade alltså inte så mycket om informationen i läromedlet utan mer om strukturen. Eleverna ansåg även att frågor och tydliga lösningsförslag i samband med en text var en viktig del som knöt ihop informationen och tydligt ramade in kunskapsområdet. Frågor kopplade till en text förenklar att summera innehållet och är ett bra sätt för att avgöra om man förstått innehållet.
Det här är den tredje delen i vår serie ”Eleverna berättar”.