En och en halv månad efter Corona: Här är tre tips för att förbättra din distansundervisning

[KRÖNIKA] Coronakrisen har förändrat vår vardag och elever och lärare har på kort tid behövt ställa om till nya undervisningssätt.

En och en halv månad efter Corona: Här är tre tips för att förbättra din distansundervisning 1
Therese Gripenstam, Acer

Här kommer ett par tips på hur du får ut det mesta av din undervisning när du kan inte kan se dina studenter.

Låt oss först gå rakt på sak: Coronapandemin är en allvarlig kris som påverkar hela vårt samhälle, såväl hälsomässigt som på det professionella och sociala planet. En ljusglimt är lyckligtvis att våra barn och ungdomar ser ut att gå helskinnade genom krisen.

För dem är den största krisen att behöva tillbringa all sin tid hemma med föräldrar som saknar kunskap om andragradsekvationer och att de inte kan träffa sina vänner varje dag i klassrummet.

Från ett utbildningsperspektiv har corona drabbat hela Norden, inklusive Sverige, där antingen grundskolor, gymnasium och universitet stängts ner för att minska smittspridningen.

Ett stort tack ska framföras till alla de lärare som fortsätter att undervisa i dessa tider, men via den virtuella världen. För vissa är det en radikalt annorlunda vardag, medan andra känner sig hemma med distansundervisning. Oavsett är det imponerande hur snabbt våra svenska och grannländers skolor ställde om till denna nya vardag.

Därmed inte sagt att det inte är okej att känna sig en smula trött efter att ha genomfört distansundervisning i snart en och en halv månad, för visst är det utmanande att inte kunna se sina elever.

Här är några tips på hur du kan fånga dina elevers uppmärksamhet och skapa motivation i en miljö där deras blickar lätt dras till underhållningsplattformar som Snapchat, Netflix och TikTok.

Förbered dem inför framtidens arbetsplats

All undervisning är avsedd för att förbereda barn och ungdomar inför framtidens utmaningar och hemundervisningen som de går igenom nu är faktiskt en del av detta. För det blir i högre grad vanligare att arbetsplatser vill bli flexibla och tillåta anställda att jobba hemifrån, från kaféer eller från sommarstugan. Så länge jobbet utförs korrekt och i tid är platsen det görs från mindre viktig, och coronakrisen kommer att hjälpa företag att se effektiviteten som finns med distansarbete.

Kommunikationsplattformar som Teams, Slack, Zoom och Skype är en viktig del i detta, och här finns det några avgörande egenskaper som man måste lära ut: Vikten av att kommunicera klart och tydligt, kunna formulera problemställningar och samarbeta i det virtuella.

Många unga är redan olympiska mästare inom det digitala, men genom att också fokusera på kommunikationen och strukturen kan man bidra till att ge dem ett försprång när de senare ska göra sig attraktiva på arbetsmarknaden eller för kommande studieår.

Använd datorspel – särskilt för killar

Det är lätt att frestas av annat än läxor och lektioner när Fortnite, Netflix och Snapchat lockar – särskilt om ens föräldrar inte är hemma. Men det kan vara användbart att förvandla störningarna till att bli en aktiv och positiv del av undervisningen. E-sport och gaming inom undervisning blir ständigt mer erkänt som ett medium för pedagogiskt lärande, och det är möjligt att uppnå både socialt, kreativt och inkluderande lärande via de många olika spelen.

Ett bra exempel är Fortnite, ett lagbaserat skjutspel där den sista överlevande deltagaren när matchen är slut vinner. Ett mål som absolut är lättare att nå om man är bra på att kommunicera, sätta strategier och tänka långsiktigt.

Använd videoinspelningar istället för livevideo

Du kan ofta få ut mycket mer av förinspelade filmer med akademiskt innehåll än genom att ha ett samtal med dina elever där du i realtid berättar och undervisar.

Genom att spela in ett undervisningstillfälle kan du för det första skapa en långt mer kommunicerad produkt (du kan ta bort ”öh”-läten och pauser ganska enkelt) och bättre trimma ditt budskap så att det är tydligt för eleverna.

Samtidigt har dina elever inte bara möjlighet att se klippet när de är som mest motiverade – de har också möjligheten att se det igen eller spola fram och tillbaka vid behov för att förstå budskapet.

För att fånga eventuella frågor kan du ha en specifik frågestund där de kan ställa frågor. Du kan också svara på frågor via mejl.

En fälla med filmer är filstorleken. Om du använder en smartphone för att spela in video kan du med fördel ladda ned videon på din dator, redigera den via t.ex. Windows’ eller MacOS’ inbyggda videoredigeringsprogram och minska storleken genom en mängd gratisprogram som bland annat HandBrake.

 

av Therese Gripenstam som är ansvarig för digitala läromedel på Acer i Sverige