Hem Pedagogsnack Fem insikter som kan hjälpa dig att bli snällare mot din hjärna

Fem insikter som kan hjälpa dig att bli snällare mot din hjärna

Publicerat av: Redaktionen

IT-Pedagogen.seDu bär på ett mysterium. Mellan dina öron finns en märklig grå klump på drygt ett kilo. Den formar dina tankar. Den skapar dina känslor. Den lagrar dina minnen. Den styr allt som händer i din kropp. Din hjärna är du.

Så inleder Hjärnfonden sin beskrivning av hjärnan, vårt mest komplexa organ med mer än 100 miljarder nervceller som kommunicerar i 3000 km i timmen. Det är ofattbart när man tänker på det och även om utvecklingen går framåt när det gäller forskningen om artificiell intelligens känns det väldigt långt borta eller kanske omöjligt att skapa något så komplext som vår hjärna med datorkraft.

Under 2017 stödjer Inuit Hjärnfonden som har till uppgift att samla in och fördela pengar till forskning samt informera om hela hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar.

Hjärnfonden har i några videor intervjuat några forskare och kunniga inom ämnen som vi alla kan relatera till i vardagen som betydelsen av sociala relationer, motion, sömn och kost. Och så har vi stress som vi inte kan undvika att ta upp när vi pratar om hjärnan. Här får du fem insikter om hjärnan:

Viktigt vårda sina sociala relationer

När vi är tillsammans med personer vi känner och tycker om så är vi avslappnade och känner oss lugna och trygga. Då går det lättare att koncentrera sig och hjärnan presterar bättre. Energin går inte åt till oro och ångest utan vi laddar batterierna och kan klara våra arbetsuppgifter bättre.

Så om vi vill bygga upp en kreativ och högpresterande arbetsplats är det en viktig pusselbit att skapa en miljö där personalen känner sig trygg och uppskattad samt att vi försöker undvika negativa element som skapar oro och ångest.

Lär dig mer om hjärnan och social relationer i videon:

Motion är bra för hjärnan, men varför är det så?

Det viktigaste som händer när man tränar är att det bildas en faktor som fungerar ungefär som ett slags gödningsmedel för hjärnan och stimulerar bildningen av nya nervceller men skyddar också mot att nervcellerna bryts ner. Det gör att det både blir lättare att lära sig nya saker och att komma ihåg sådant vi redan lärt oss.

När man tränar frisätts det också mer av de ämnen som behövs för att nervimpulser skall överföras från en nervcell till en annan. Det är en anledning till att träning har en anti-depressiv effekt.

Lär dig mer om hjärnan och motion i videon:

Minnet stärks när vi sover

När vi sover är hjärnan aktiv på ett annat sätt och stödjer viktiga funktioner som vi behöver när vi är vakna. Bland annat stärks minnet under sömnen. Exempelvis om vi lär oss nya ord i ett nytt språk är det bra att göra det innan vi somnar.

Det finns också studier som visar att sömnen är viktig för att rensa bort ämnen som samlas när vi är vakna och som inte är bra att ha för mycket av.

Lär dig mer om hjärnan och sömn i videon:

Varför fisk gör dig smart

Fisk innehåller mycket av det nyttiga omega 3-fettet. Det smyger sig in i hjärnan och gör att signalerna i hjärnan lättare går fram. Det blir lättare att få iväg signaler åt olika håll, det är det som gör att vi blir smartare av att äta fisk.

”Hjärnan tar 25 procent av ditt dagliga energiintag”

Hjärnan behöver mycket energi, ungefär 25 procent av ditt energiintag.

Lär dig om hjärnan och kost i videon:

Hur påverkas hjärnan av stress?

Stress upplever vi alla från och till. När det är en kortvarig stressituation som när vi har bråttom eller det är jätteviktigt reagerar vår kropp med att sätta sig i högsta beredskap. Kroppen skickar mängder med energi till hjärta och muskler, samt till hjärnan för att kunna hantera en pressad situation.

Kortvarig stress kan vara nyttig för hjärnan men när vi är långvarigt stressade och känner oss pressade utan att kunna göra så mycket åt situationen upplever vi negativa konsekvenser. Kroppen tömmer sitt energiförråd vilket i värsta fall kan ge följdsjukdomar.

Så det är viktigt att hjärnan får tid att återhämta sig efter stressiga situationer och att inte utsättas för alltför långvarig stress.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>