Hem SKOLNIVÅFÖRSKOLA Förskolorna i Norden samarbetar för barnets bästa

Förskolorna i Norden samarbetar för barnets bästa

Publicerat av: Redaktionen

Torsdag och fredag 19-20 september är Västerås stad värd för en nordisk vänortskonferens som riktar sig till förskolan.

Temat för konferensen är Barnets bästa och handlar om hur de nordiska förskolorna arbetar med huvudprinciperna i barnkonventionen.

Förskolorna i Norden samarbetar för barnets bästa

Under två intensiva dagar blir Västerås platsen för erfarenhetsutbyte mellan 200 pedagoger som arbetar i förskolan i de nordiska vänorter Akureyri i Island, Lahtis i Finland, Randers i Danmark, Västerås i Sverige och Ålesund i Norge.

– Vänortssamarbetet har pågått sedan 2001 och i år arrangerar vi den 19:e konferensen tillsammans. Det gör vi med ett mycket spännande och intressant program, säger Anna Åkerström, strateg på barn- och utbildningsförvaltningen.

Huvudföreläsare är Elizabeth Englundh, socionom och fil dr i pedagogik på Sveriges Kommuner och Landsting. Elizabeth Englundh har sedan 15 år arbetat med lärande och kunskapsutveckling om barnkonventionen och dess implementering i offentlig verksamhet. Konferensen erbjuder dessutom elva olika föreläsningar/workshops, där alla vänorter bidrar med ledare.

Torsdag eftermiddag och fredag förmiddag gör deltagarna verksamhetsbesök på tio förskolor i Västerås, både kommunala och fristående. Deltagarna kommer också att besöka de fyra nya konceptförskolorna.

Bakgrund

Sedan 2001 arrangeras varje år en nordisk förskolekonferens. Konferensen har som uppgift att bygga upp en tradition för erfarenhetsutbyte mellan pedagoger som arbetar i förskoleverksamhet i de nordiska vänorterna Akureyri, Lahtis, Randers, Västerås och Ålesund.

Målet är att utveckla och stärka den nordiska förskoleverksamheten genom att fokusera på nuvarande och framtida pedagogiska satsningsområden i vänorternas förskolor. Pedagogerna uppmuntras också till att besöka varandras förskolor och genom praktiskt arbete bidra till att utbyta erfarenheter, kunskap och kompetens med varandra. På det sättet får vi en gemensam bild av förskolan i Norden.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>