Framtidsutmaning berikar skolan i vår
Hem NYHETER Framtidsutmaning berikar skolan i vår

Framtidsutmaning berikar skolan i vår

Publicerat av: Redaktionen

När samhället står inför stora omställningar så måste vi förbereda och berika våra barn och unga med framtidstro.

Framtidsutmaning berikar skolan i vår

Därför kommer eleverna i årskurs 4-6 i Västerbotten att kunna delta i Framtidsuppdraget i vår.

Framtidsuppdraget är en spännande klasstävling där elevernas ska få vara en del i att forma framtids arbetsplats.

– Vi på Ung Företagsamhet vill på alla sätt vi kan berika skolan och underlätta för lärarna att arbeta mer entreprenöriellt och samverka mer med näringslivet. Framtidsuppdraget är även ett sätt att stötta lärarnas undervisning som även den präglats av stora omställningar det senaste året. Här får de en välplanerad lärarhandledning som de enkelt kan följa och projektet går att genomföra både live och digitalt, berättar Frida Wimelius regionchef på Ung Företagsamhet Västerbotten.

Ung Företagsamhet tog kontakt med företaget Boliden då idén till projektet föddes. Boliden gillade idén och såg möjligheten att nå framtida arbetskraft på ett helt nytt sätt än tidigare. En viktig del i företagets visionsarbete är att tänka utanför boxen och se möjligheter, vilket stämmer in bra med deras arbetssätt. Boliden vill vara en framtida attraktiv arbetsplats för unga genom att ha en dialog med barn och etablera kontakt redan i unga åldrar.

Barn har utmärkt fantasi och ofta många spännande kreativa idéer och tankar som ingen vuxen skulle komma på. Boliden och Ung Företagsamhet är så nyfikna och peppade på att få följa elevernas process i vår och i maj få ta del av det spännande resultatet.

Framtidsuppdraget består av två delar där eleverna först arbetar med en digital utbildning Möjligheternas samhälle som Ung Företagsamhet nyligen lanserat. Utbildningen fokuserar på företagen och deras roll i samhället, vad som kännetecknar en entreprenör samt Sverige förr i tiden och hur samhället har utvecklats.

Med detta som grund arbetar klasserna sedan vidare med att I del två koppla sina kunskaper från utbildningen till företaget Boliden. De ska lära känna företaget, de som jobbar där, hur gruvan fungera idag och sedan blicka in i framtiden – hur se den framtida hållbara gruvan, vilka jobbar där och hur fungerar den?

-Det är av stort värde att ge barn riktiga uppdrag med en tydlig avsändare för det ökar deras skolengagemang. De känner att deras tankar och idéer är viktiga och att de har möjlighet att påverka utvecklingen i samhället. Vi vill även bredda elevernas inblick i olika branscher och bidra till ökat intresse och mångfald i tidigare åldrar. Framtidsuppdraget är en del i det arbetet och jag ser fram emot att följa hur eleverna växer med uppgiften i detta uppdrag, avslutar Frida Wimelius.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>