Fröken Flipps helt flippade klassrum
Hem EFTER PLUGGET Fröken Flipps helt flippade klassrum

Fröken Flipps helt flippade klassrum

Publicerat av: Redaktionen

För lite drygt två år sedan var Lotta ”Fröken Flipp” Karlsson på en föreläsning i Helsingborg.

Den handlade om det flippade klassrummet. Lotta hade ända sedan lgr11* implementerades i klassrummet brottats med något som alla pedagoger gör – nämligen hur allt ska hinnas med. Under föreläsningen i Helsingborg tänkte hon att det flippade klassrummet var ett verktyg som skulle kunna fylla en viktig funktion i hennes undervisning.

Det flippade klassrummet – flipped classroom – vänder på traditionella utlärningsmetoder. Instruktioner och fakta inför lektionen ges online och flyttar i stället tid för ”läxorna”, analysen och argumentationen till klassrummet.

Tiden i klassrummet räckte inte till
Lotta bestämde sig för att börja flippa.
– Det enda rimliga för mig är att eleverna får möjlighet att öva på de förmågor som ku

alfa

nskapskraven lyfter fram och som också ska bedömas under lektionstid. Men samtidigt gick mycket av min tid i klassrummet åt till att överföra fakta och se till att få med det centrala innehållet i kursplanerna. Fakta är grunden till det som eleverna sedan ska analysera, resonera och diskutera kring, men detta blev en omöjlig ekvation. Tiden i klassrummet räckte helt enkelt inte ti

ll. Genom att flippa klassrummet såg jag en möjlighet att ge eleverna chans att ta in fakta i sitt eget tempo.

Elevernas reaktioner
Först tyckte eleverna att det flippade klassrummet var något nytt. Något annorlunda och kul. Men efter ett tag förstod de att detta sätt att undervisa på kräver ett stort elevdeltagande.
– Eleverna är hela tiden aktiva på lektionerna. De diskuterar, skriver, analyserar och argumenterar. De har gått från en ytinlärning där det var jag som lärare som var mest aktiv och pratade i klassrummet, till en djupinlärning där eleverna själva får öva på och utveckla sina förmågor. De säger också att de inte är lika stressade nu som innan jag började flippa. . Eleverna menar att de inte längre behöver ”råplugga” hemma innan prov, de känner sig säkra att de övat tillräckligt på lektionerna när bedömningstillfället kommer. De tycker också att sättet de får feedback på, med formativ bedömning och fokus på det som eleven kan utveckla, gör att eleven på ett helt annat sätt vet vad det är hen kan utveckla, och hur.

En nackdel med ett flippat klassrum är att det. om man inte har tillräcklig struktur på arbetet, kan bli lite otydligt. Det är viktigt att eleverna vet hur de ska titta på flippen och hur de ska arbeta med den.
– I början fick eleverna bara se flippen hemma, utan ytterligare instruktioner. Nu arbetar de i stället efter en mall, de så kallade ”tre S:en”. Se flippen, sammanfatta flippen och ställ en fråga utifrån flippen och ta med tillbaka till klassen.

Bloggen föddes
Ett år efter att hon börjat flippa, skulle Lotta själv föreläsa om det flippade klassrummet. Någon månad innan kom hon på idén att samla sina tankar kring ämnet på en blogg, där deltagarna i efterhand kunde gå in och få mer information om de var intresserade. Hon hade inte tänkt skriva på bloggen mer efter sin föreläsning, men hon hade mer att skriva. Bloggen blev en kanal för henne att reflektera över sitt eget lärande, och idag, efter 173 inlägg och 393 700 träffar har det blivit en snöbollseffekt. Förutom bloggen ”Mitt flippade klassrum” har hon också två bloggar för sina elever, som innehåller planering, flippar, lektionsupplägg, uppgifter och så vidare.

”Jobbigare än gympan”
Apropå att flippat klassrum faktiskt innebär att det nu är eleverna som står för det mesta av arbetet på lektionen berättar Lotta att en elev sa till henne när hon precis hade börjat flippa sitt klassrum
– Lotta, vet du, det är faktiskt jobbigare på dina lektioner än vad det är på gympan. Man blir precis lika trött åtminstone.

– Dylan Williams uttrycker något liknande när han skriver att om du som lärare lämnar klassrummet, tröttare än vad dina elever är, ja då kanske det är dags att ändra arbetsfördelningen! Säger Lotta.

– Jag har valt att flippa hela mitt sätt att undervisa, inte bara mitt klassrum, utan hela mitt lärande. För mig och för mina elever har det haft en oerhört stor betydelse och jag har inga planer på att sluta- bara utveckla och förfina än mer.

*(Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet)

Vill ni veta mer om Lotta hittar ni henne på twitter som @Frokenflipp eller i hennes blogg “Mitt flippade klassrum” HÄR.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>