Hem NYHETER Gamification-guru förstärker Insert Coin

Gamification-guru förstärker Insert Coin

Publicerat av: Redaktionen

En av de mest kunniga inom gamification, Adam Palmquist, blir nu en i teamet bakom Insert Coin.

Där axlar han rollen som utvecklingsledare.

Gamification-guru förstärker Insert Coin

– Insert Coin ser gamification inte bara som en hype eller ett buzzword och något att slänga sig med, utan står för en hållbar och långsiktig spelifiering, konstaterar Adam Palmquist.

Insert Coin, tidigare Mobile Storytelling, är ett av de framgångsrika företag som startat sin resa i Gothia Science Parks spelinkubator – The Game Incubator.

Spelbolagets senaste rekrytering är Adam Palmquist som har bakgrund inom både utbildnings- och museivärlden. Han har arbetat som konceptutvecklare för olika spelstudios i Sverige och varit med och tagit fram olika digitala läromedel och pedagogiska spel.

Genom sitt breda kunnande om gamification och lärande är Adam ofta anlitad av myndigheter, skolor, högskolor och inkubatorsverksamheter som pedagogisk rådgivare samt en flitig föreläsare över hela Skandinavien.

”Det spelifierade klassrummet”

Nu har Adam Palmquist samlat sina tankar i ”Det spelifierade klassrummet” (Studentlitteratur, 2018) som är den första renodlade boken på svenska om gamification och lärande.

– Dagens digitala spel är designade för att vi ska bli engagerade och fokuserade när vi spelar dem. Deras sätt att motivera oss kan med fördel användas inom andra områden, till exempel för att engagera elever, för att få dem att prestera bättre och uppleva ett tydligare sammanhang i skolan. Gamification handlar inte om att spela spel utan om hur kognitionsvetenskap, pedagogik och psykologi tillsammans kan öka engagemang och arbetsglädje i skolan.

I sin bok går Adam igenom olika teorier om hur vi människor motiveras och hur vi lär oss. Boken vänder sig först och främst till lärare i grund- och gymnasieskola då den speglar spelifieringens verktyg mot de svenska läroplanerna och hur de kan användas i olika lärandesituationer. Adam beskriver också hur metoden effektivt kan användas för att stödja elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>