Hallå där, läromedelsbranschen!

Vad håller ni på med? Ingen tillväxt och ingen ökad försäljning de senaste tjugo åren.

Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare och tidigare läromedelsförläggare

Trots ett volymtapp på runt 30 % visar producenterna hög lönsamhet. Hur går det ihop? Jo, man höjer årligen priserna rejält och minskar samtidigt de fasta kostnaderna. Såväl produktionen som försäljningsvolymerna minskar kontinuerligt, men lönsamheten består.

Branschföretagens incitament till förnyelse uteblir på grund av att företagens årsredovisningar visar goda, och till och med mycket goda, resultat och vinster. Ägarna och företagens styrelser är tillfreds med siffrorna och reser därför inga invändningar.

Hur länge kan detta fortgå? Faktum är att utvecklingen pågått under fler än femtio år. Volymminskningen under dessa år närmar sig förmodligen 70 %. Några tecken på förändringar kan inte skönjas.

Man skulle kunna förledas att tro att lärarna inte längre vill ha förlagsproducerade läromedel. Men så är det inte. Lärarna i den svenska skolan efterfrågar i hög grad läromedel att använda i undervisningen. En debattartikel i Aftonbladet med rubriken ”Ge barnen egna skolböcker igen”, som publicerades för drygt en vecka sedan, togs emot med stor entusiasm i en mängd fora där skola och undervisning diskuteras. Uppskattningsvis läste omkring 100 000 personer artikeln på nätet och/eller i papperstidningen.

Vilket är då problemet? Jo, lärarna har under lång tid efterlyst mindre styrande läromedel. Lärarna vill själva bestämma hur undervisningen ska organiseras och vilken pedagogik som ska tillämpas. Metodiken ska läromedlen inte lägga sig i, den svarar lärarna för. Artikeln i Aftonbladet pläderar för just denna typ av elevcentrerade läromedel och lärarna ger nära nog reservationslöst sitt bifall.

Respons från branschföretagen uteblev. Hur kunde det komma sig? Förmodligen resonerar man som tidigare. Varför lägga pengar på dyr nyproduktion när det gamla fortfarande ger rejält med klirr i kassan. Nya satsningar skulle dra förhållandevis stora kostnader och boksluten skulle se sämre ut några år. Men marknaden törstar efter läromedel som är bättre anpassade till dagens skola, den producent som vill och vågar satsa på produktion av sådana läromedel har goda utsikter att nå framgång.

Nu handlar det om läromedelsproducenternas överlevnad. Förlagens kapacitet minskar successivt och därmed förmågan att upprätthålla acceptabel nivå på läromedlens kvalitet.

Nu eller aldrig måste läromedelsproducenterna anpassa sina produkter och till de behov av läromedel som finns i landets skolor. Dessutom måste priserna sänkas rejält. Alternativt träder förmodligen nya aktörer in på marknaden.

Läs artikeln i Aftonbladet här.

Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare, tidigare läromedelsförläggare