Hållbarhetsprofilen och influencern ”Medveten i stan” engagerad i Barnfondens klassförsäljning
Hem EFTER PLUGGET Hållbarhetsprofilen och influencern ”Medveten i stan” engagerad i Barnfondens klassförsäljning

Hållbarhetsprofilen och influencern ”Medveten i stan” engagerad i Barnfondens klassförsäljning

Publicerat av: Redaktionen

Hulda har tillsammans med sin klass 6 på Montessori Mondial på Kungsholmen i Stockholm samlat in pengar till klasskassan genom Barnfondens klassförsäljning.

De lyckades samla in 17 900 kr, varav hälften gick till klassen och andra hälften till rent vatten i ett helt år till 45 familjer i Kenya.

Huldas mamma är hållbarhetsprofilen och influencern Annika Sundin, som i sin roll som klassförälder fastnade för Barnfondens möjlighet till klassförsäljning.

Annikas hållbarhetsengagemang började i samband med att hon blev gravid med just Hulda. Hon började ställa om till att leva mer hållbart genom medvetna val, som att handla kläder på second hand och möbler på loppis.

Hållbarhetsprofilen och influencern ”Medveten i stan” engagerad i Barnfondens klassförsäljning

Annika och Hulda Sundin

Efter att ha fokuserat på det mest uppenbara i vardagen – mat, rengöringsprodukter och återvinning – tog hon tag i område för område, såsom konsumtion, transport, el och placeringar. När hon sedan inte kunde komma så mycket längre i sin egen omställning, tänkte hon att det är så många andra som inte har vaknat. Därför startade Annika Instagramkontot ”Medveten i stan”, som i dag är ett av Sveriges ledande hållbarhetskonton i sociala medier.

Annika är givare hos Barnfonden och fick reda på möjligheten till klassförsäljning genom ett nyhetsbrev.

– Eftersom jag tar alla tillfällen som ges till att driva hållbar omställning, kände jag att det här blir klockrent. Jag var utsedd till sammankallande bland oss klassföräldrar och kände att jag hade chans att påverka så att det blev ett bra och medvetet val. Jag var tydlig med att jag inte tycker att det känns vettigt att sälja prylar 2022. Eftersom upplägget är tydligt, enkelt och värnar om andra barn var det faktiskt inga invändningar.

-Allt funkade supersmidigt och jag tyckte också att det var himla bra att folk kan välja belopp själva. En annan sak som jag gillade var möjligheten att sälja digitalt, att det går att sälja till släkt, vänner och bekanta oavsett var i världen de befinner sig. Och självklart att man slipper hålla på med en massa onödiga produkter och lagerföra dem.

Även barnen uppskattade försäljningen! Hela klassen var engagerad och pengarna som klassen samlade in betyder rent vatten för 45 familjer i Kenya i ett helt år. Klassen satte upp ett mål för försäljningen och varje elev visste vad de minst behövde sälja för.

Annica och Hulda rekommenderar andra klasser att gå in på barnfonden.se och göra samma sak i sin klass! Ett annat tips från Annika är att få med lärarna på resan, så att det diskuteras i klassen vad det är de säljer och varför.

– De har ju hållbarhet på schemat i skolan! tillägger Annika.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>