Hem EVENT Högskolan i Skövde storsatsar på Game Developers Conference i San Fransisco

Högskolan i Skövde storsatsar på Game Developers Conference i San Fransisco

Publicerat av: Redaktionen

Game Developers Conference i San Fransisco är världens största konferens inom dataspelsutveckling och arrangeras i San Fransisco 27 februari – 3 mars.

Högskolan i Skövde fortsätter att positionera sig internationellt, som del av klustret Sweden Game Arena, och finns på plats för visa upp norra Europas bredaste och spetsigaste utbud av dataspelsutbildningar.

Högskolan i Skövde storsatsar på Game Developers Conference i San Fransisco

– Vi kommer bland annat att marknadsföra våra två internationella magisterutbildningar, i Serious Games och i Digitalt Berättande, visa upp spel och filmer som belyser bredden på vår spelforskning och träffa andra lärosäten för att öka våra samarbeten inom spel, säger Martin Hagvall, som samordnar Högskolans insatser på Game Developers Conference.

– Vi bjuder också in deltagare från hela världen till vår Sweden Game Conference, som äger rum den 18-20 oktober med temat ”Experience the Future. Reimagining Games.”

För andra året i rad har forskare från Högskolan i Skövde blivit inbjudna som officiella föreläsare. En av talarna är Jenny Brusk, dataspelforskare och lärare vid Högskolan i Skövde. Jenny började jobba som spelprogrammerare 1996 och har sedan dess arbetat för en mer inkluderande spelbransch.

– Min presentation handlar om hur vi har arbetat för en inkluderande spelutbildning och jämställdhet inom spelkulturen. Jag kommer att lyfta fram strategier, aktiviteter och konkreta metoder/verktyg som vi använder oss av.

Jenny var en av initiativtagarna till nätverket DONNA som grundades på Högskolan i Skövde 2011 med syfte att inspirera fler kvinnor att söka spelutbildningar. Sedan starten har antalet kvinnliga studenter stadigt ökat och flera studenter menar att DONNA är orsaken till att de valde att studera just på Högskolan i Skövde.

– Styrkan med DONNA är att gruppen består både av lärare, studenter och tidigare studenter. Vi jobbar med strategiska frågor, lobbyverksamhet och med att knyta verksamheten närmare forskning inom området media, teknologi och kultur (MTEC). Studenterna engageras för aktiviteter med syfte att rekrytera nya studenter, agera förebilder och berätta vad det innebär att läsa våra program.

Även Högskolans studenter är representerade på konferensen. Gustav Edberg läser Dataspelsutveckling – Design och han kommer att visa upp spel som har gjorts av studenter, inklusive Notes of Obsession, som han själv var projektledare för och som vann i kategorin Årets Spel på fjolårets Swedish Game Awards.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>