Internationellt rundabordsamtal om digitala lärresurser – hur får vi kvalitet?

Den 15 oktober arrangeras Sveriges första internationella rundabordssamtal om kvalitet och digitala lärresurser, ett högaktuellt ämne.

Internationellt rundabordsamtal om digitala lärresurser - hur får vi kvalitet? 1Utbudet av appar och digitala läromedel och tjänster växer, samtidigt som nätet är fullt av resurser som lärare också använder i undervisningen. Men hur kan man välja och värdera dem så att de fyller undervisningens syfte? Kan man kvalitetsstämpla digitala lärresurser och hur ser en sådan process ut? Swedish Edtest och Swedish Edtech Industry har bjudit in några av våra europeiska grannländer för att utbyta idéer och erfarenheter kring hur de arbetat nationellt med frågan om kvalitet och digitala lärresurser.

Vårt mål samtalet är att lyfta fram komplexiteten, lyfta goda exempel och dela erfarenheter och diskutera vilka vägval man gjort och varför. Hur tar vi oss bäst an detta i Sverige och vilka arenor behövs för metodutveckling och samarbete där vi kan förbättra kvalitet och värde i klassrummet?

Inbjudna talare:

PhD Alison Clark-Wilson, UCL Institute of Education om hur edtech företag kan bli mer forsknings- och evidensmedvetna.

Anna Rantapero-Laine, projektledare, Smart Learning Environments Helsinki City om hur man skapar funktionella och tydliga verksamhetsmodeller för samskapande och testar dem i praktiken.

PhD Anna Åkerfeldt, den nationella testbädden Swedish Edtest om hur man kan stödja lärare att utvärdera och välja edtech som passar deras behov.

Deltagare i rundabordsamtalet:

Stig Toke Gissel, chef, Læremiddel.dk, PhD National Research Institute for Educational Materials, Danmark om vikten av att utveckla och sprida kunskap om digitala läromedel.

Italo Masiello, professor i edtech Linnéuniversitetet om rollen som Sveriges första professor i Edtech och syftet att engagera företag och lärare i forskningen om effekterna av Edtech.

Nina Iles, chef för EdTech, BESA – British Educational Suppliers Association om hur man kan uppmuntra edtech-företag att hitta sitt sätt att arbeta och mäta kvalitet och betydelsen av bevis för växande edtech-företag.

Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry om hur stöd för lärare och upphandlare att välja och värdera digitala lärresurser som stöder behov och nycklar för utveckling av edtech-produkter och -tjänster

Marie-Helene Zimmerman Nilsson, docent i utbildning Högskolan i Halmstad om vikten av att utbilda lärarutbildningsstudenter i hur man använder och letar efter kvalitet i edtech-produkter.

Moderator: Hanna Elving, Swedish Edtest Co-moderator: Johanna Karlén, kvalitetschef Swedish Edtech Industry

Observera att samtalet sker på engelska

Tid: 15 oktober 10.00-11.30 CET

Det finns några platser kvar om du vill lyssna. Länken till mötet skickas till deltagarna några dagar före föredraget. Lyssnare uppmanas att ställa frågor i chattrummet. Anmäl dig här.