Kärleken är enorm – 25.000 #hatahat-tröjor delas ut i kampen mot näthat

I samband med Telias erbjudande Fri surf Sociala medier lanserades även en stor kampanj tillsammans med antimobbingorganisationen Friends och artisten Molly Sandén för att motverka näthat.

Molly Sandén

I samband med kampanjen delades en tröja ut med trycket #hatahat. Tröjan och trycket har fått enorm uppmärksamhet vilket har lett till en otrolig kärleksspam av förfrågningar till Telia om beställningar av tröjan.

Då så många hörde av sig, bestämde Telia sig för att ge skolklasser, grupper och föreningar möjlighet att beställa tröjor kostnadsfritt och vara en del i kampen mot näthat. Som motprestation ombads alla skicka en motivering om hur just de kommer att bidra i arbetet mot ett kärleksfullare internet och i vilka sammanhang man kommer bära tröjan med uppmaningen #hatahat.

-Vi är överväldigade av det stora intresset för våra #hatahat-tröjor, det är helt fantastiskt. Skolklasser, idrottsklubbar, lag i amerikansk fotboll som arbetar med hbtq-frågor, församlingshemmet i Hjo med språkcafé för nyanlända och ridklubbar som aktivt jobbar mot mobbning – är bara ett axplock av intresserade.  Om vi kan öppna ögonen för fler så har vi i alla fall kommit en liten bit på väg till ett schysstare klimat på nätet, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.

Det är fantastiska motiveringar kring hur man vill manifestera mot näthat och för ett kärleksfullt internet och hur man, genom att bära tröjan i olika sammanhang, visar det. Till och med den 15 maj kunde man skicka in sina motiveringar för att delta i utdelningen av tröjor.

Post Comment