Kristianstads kommun automatiserar med ny identitetslösning

Kristianstads kommun lämnade sin manuella och ineffektiva administrering bakom sig för att implementera en effektiv och automatiserad identitetslösning för kommunens elever och anställda.

Det resulterade i minskad administration och ökad säkerhet för hela kommunen.

Kristianstads kommun ligger i nordöstra delen av Skåne och är till ytan sett landskapets största. Kommunen har drygt 82 500 invånare och över 7000 kommunanställda.advania-webb-1

Under fem års tid använde sig kommunens anställda av en metakatalog som administreringsverktyg. Men med två skilda domäner och med anställda som behövde tillgång till båda, krävdes separata konton för att nå både den administrativa domänen och utbildningsdomänen. Hanteringen var ineffektiv och kommunen sökte en säker och enhetlig identitetslösning för effektivare tillgång till de olika personal- och elevsystemen.

Advania fick uppdraget att implementera den nya identitetslösningen och genomförde en omfattande integrering av kommunens olika system, från personaltjänster och system till Microsofts Active Directory och skolsystemet First Class.

  • Målsättningen var att automatisera hela flödet för Kristianstads kommun och bland annat täcka livscykeln för olika konton. Från skapandet av ett konto, till ändringar av behörighet och till slut borttagande av konton när anställda och elever slutar, säger Fredrik Carlsson, leveransansvarig på Advania.

Identitetslösningen ger, baserat på information i personal/elevsystem, rätt typ av behörighet för lärare, elever och externa personer i behov av tillgång till systemen. Med hjälp av automatiserade regelverk rensas inaktiva konton bort när personal och elever slutar eller ändrar anställning och position. Det minimerar säkerhetsriskerna för att obehöriga har tillgång till systemen, som den tidigare manuella administreringen kunde innebära.

  • Genom att skapa en automatiserad process vinner man många fördelar såsom rätt information om användarna, tydlig ansvarsfördelning och delegerad administration. Det leder till att mindre tid behöver ägnas åt kontofrågor samt att rätt behörighet och åtkomst ges till användarna, säger Fredric Carlsson.

Implementeringen omfattade bl.a. ca 100 skolor och förskolor i kommunen och färdigställdes tidigare i år. Arbetet leddes av Martin Ranstorp, IT-chef på Kristianstads kommun:

  • Implementeringen har resulterat i en ökad automatisering, tydligare regelverk och minskad administration som gjort det enklare för både personal och elever. Det är både tids- och kostnadsbesparande, inte minst vid skolstarten där man tidigare hade manuella rutiner. Med den nya gemensamma hanteringen av konton får man bättre koll på miljön, kan enkelt städa ur gammal information och se till att uppdatera den som ska ligga kvar, säger Martin Ranstorp.

Post Comment