Hem NYHETER Kuber flyttas från elva skolgårdar i Stockholm

Kuber flyttas från elva skolgårdar i Stockholm

Publicerat av: Redaktionen

Med hjälp av stora stålkuber har elever på sex gymnasieskolor och fem grundskolor runt om i Stockholm arbetat med mänskliga rättigheter och medmänskliga skyldigheter.

Kuberna är en del av Raoul Wallenberg Academys program “Kuben – Varje människa kan göra skillnad”.

Kuber flyttas från elva skolgårdar i Stockholm

Varje skola har fått en mänsklig rättighet att fokusera på och elever har under det gångna läsåret inrett sina kuber med budskap eller tolkningar av den rättigheten.

Under sommaren flyttas kuberna från skolgårdarna för att ingå i en stor nationell utställning kring mänskliga rättigheter. Utställningen öppnar i Kungsträdgården den 29 augusti.

”Kuben – Varje människa kan göra skillnad” består av stora svarta kuber i stål, varje kub representerar en av de 30 artiklarna i FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna. Kuberna fördelas på skolor i Sverige och utomlands.

Ett flertal av dessa skolor ligger i Stockholm: Blackeberg gymnasium, Bromma gymnasium, Kärrtorp gymnasium, Spånga gymnasium, Huddinge gymnasium, Midsommarkransens gymnasium, Raoul Wallenbergskolan i Bromma och Järvastaden, Fryshuset västra, Ekliden i Nacka samt Hässelbygårdsskolan.

GYMNASIESKOLOR

Blackebergs gymnasium – artikel 27: Rätten till ett kulturliv

– Kubprogrammet ska vara ett sätt att uppmärksamma vikten av de mänskliga rättigheterna och få eleverna att reflektera över hur olika det är i olika delar av världen (vi tar mycket för givet här i Sverige), att få eleverna att samarbeta över klassgränserna och ämnena samt få dem att engagera sig och använda sin kreativitet, säger Eva Beckvid, lärare på skolan.

‒ Det var väldigt roligt att besöka Blackeberg när de anordnade sin lokala invigning och ta del av några musikelevers uppträdande på Kubens tak! Det var också intressant att plats på skolan få ta del av elevernas egna tankar kring vad kultur är, och vad det innebär att att ha rätt till kulturen, säger Mattias Andersson, projektledare för Kuben på Raoul Wallenberg Academy.

Bromma gymnasium – artikel 5: Rätten att inte torteras eller utsättas för förnedrande behandling

‒ På Bromma gymnasium har Kuben varit ett ämnesövergripande samarbete mellan samhällskunskap och svenska. Elever från olika program arbetat tillsammans för att gestalta deras egna tolkning av vad rätten till att inte torteras innebär. Utöver det kreativa arbetet har skolan även anordnat FN-rollspel och en lokal invigning, säger Mattias Andersson, projektledare för Kuben på Raoul Wallenberg Academy.

Huddinge gymnasium – artikel 19: Rätten till ytterandefrihet

Det är första året Huddingegymnasiet är med i Kubprogrammet. Elever på Huddingegymnasiet har under året arbetat under ledning av engagerade skolledare och lärare. Tidigare i somras anordnade skolan en lokal invigning där hundratals elever samlades för att ta del av tal och möten.

‒ Flera klasser är engagerade i projektet och eleverna har jobbat med bl.a Amnestys kampanj ”Skriv för frihet”, haft Rätten till yttrandefrihet som tema i både foto-och bildkurser, gjort reklamfilmer om elevernas tolkning kring vad yttrandefrihet är för dem, intervjuer och reportage kring nyanländas erfarenheter om yttrandefrihet. Vi ser dock att kuben inte bara är kopplad till en mänsklig rättighet, utan handlar om alla mänskliga rättigheter och det kommer vi också försöka visa i kuben, säger Johanna Brick, lärare på skolan.

‒ Viljan att göra det bästa möjliga av Huddingegymnasiets deltagande i Kuben märks när man träffar såväl skola som kommunen. Vi ser mycket fram emot att se vad som händer under året, och hoppas verkligen att man lyckas få till en lokal uppvisning av arbetet under sommaren som jag hört att det ryktats om! säger Mattias Andersson, projektledare för Kuben på Raoul Wallenberg Academy.

Kärrtorps gymnasium – artikel 6: Rätten att erkännas som person

På skolan har elever på samhällsprogrammen tillsammans med språkintroduktion och andra elever under individuellt val bland annat skrivit dikter och hållit tal på ämnen som berör mänskliga rättigheter.

Midsommarkransens gymnasium – artikel 26: Rätten till utbildning.

Spånga gymnasium – artikel12: Rätten till heder och anseende

Spånga Gymnasium har en stark tradition av att arbeta med mänskliga rättigheter och värdegrund. De arbetar med värdegrundsfrågor på flera olika sätt, bland annat har de varit med i Kubprogrammet fem år i rad. De har jobbat med samma rättighet varje år. De använder den för att skapa bättre förståelse för varandra bland eleverna.

⎼ Spånga gymnasium är en mångkulturell skola. Paradoxalt skapar det även en grund för intolerans och rasism och möjligheter att sluta sig samman i sin grupp. Vi har haft fokus på ”Heder och anseende” under åren i Kubprogrammet och försökt skapa möten, en förståelse för ”den andre” på skolan samt en tolerant miljö på Spånga gymnasium. säger Fredrik Brohlin, lärare på skolan.

Fredrik Brohlin reser till Auschwitz med en elevgrupp varje år. I år fokuserade gruppen på begreppet ”anseende”:

⎼ Den judiska gruppen uteslöts från tyskarnas moraliska universum och tillhörde inte den gemenskap som hade rättigheter, än mindre anseende, säger Fredrik.

GRUNDSKOLOR

Några grundskolor är även med i Kuben:

  • Raoul Wallenbergskolan i Bromma – artikel 4: Rätten att inte förslavas.
  • Raoul Wallenbergskolan i Järvastaden – artikel 20: Rätten till fredliga möten.
  • Fryshuset Västra i Husby – artikel 5: Rätten att inte torteras eller utsättas för förnedrande behandling.

‒ Fryshuset Västra har under kort tid skapat en väldigt spännande verksamhet. Jag hoppas att vi får se många elever från skolan på plats i Kungsträdgården! säger Mattias Andersson, projektledare för Kuben på Raoul Wallenberg Academy.

  • Eklidens skola har arbetat med artikel 9: rätten till rättvis behandling. Skolan är med i Kubprogrammet för första gången.

‒ Vi är en av Sveriges största högstadieskolor och når därmed ut till en väldigt stor publik med kuben (vi har Nacka gymnasium som granne). Vi ser vår artikel nummer 9, Rätten till en rättvis behandling, som oerhört viktig och alltid aktuell, säger Ann-Charlotte Karlsson, Fredrik Rönström och Peter Fischerström, lärare på Eklidens skola.

‒ Vi har arbetat med mänskliga rättigheter på olika sätt under läsåret. Vi har profiltid som vi ägnat åt olika övningar, vi har gjort kortfilm med hjälp av Stockholms filmpedagoger/filmfestival, även ämnen som SO, svenska, engelska och bild mfl har deltagit/bidragit i arbetet. I arbetslaget har vi vikt extra tid för läsning. Vi har under våra läslektioner läst böcker som ”Jag var precis som du”, ”Frågor jag fått om Förintelsen” som är tydligt kopplade till mänskliga rättigheter, säger Peter, Fredrik och Ann-Charlotte på Eklidens skola.

  • Hässelbygårdsskolan – artikel 28: “Rätten till en omvärld”. Skolan vill att Kuben och kunskap om Raoul Wallenbergs handlingar ska uppmuntra elever att öva sitt civilkurage. Kubprogrammet ska användas för ämnesövergripande arbeten och på så vis utveckla samarbete i projekt även bland pedagoger.

– Fokus kommer att vara på vilka faktorer som spelar in för att skapa ett drömsamhälle och använda oss av välfärden som modell, säger Hanna Adolfi, biträdande rektor på Hässelbygårdsskolan.

UTSTÄLLNING I KUNGSTRÄDGÅRDEN

Den 29 augusti samlas alla kuber (totalt 34 stycken) samt elever och lärare från hela Sverige i Kungsträdgården. Det blir en viktig mötesplats mellan skolor och allmänheten, samt ett ställningstagande för våra mänskliga rättigheter. Utställningen invigs den 29 augusti kl 10:00 på stora scenen.

Det blir ett program där några av elevernas arbeten kring mänskliga rättigheter kommer att lyftas på scen, dansuppträdanden och tal av unga förebilder. Utställningen är öppen för allmänheten även 30 och 31 augusti klockan 10-18.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>