Landslags-profilernas investering försvarar nyanländas rätt till bättre språkintroduktion

Malmöbaserade Edtech-bolaget StudyBee, som specialiserar sig på bedömning och elevutveckling i Google Classroom och har landslagsspelarna Robin Olsen och Pontus Jansson på ägarlistan, har nyligen stängt en investeringsrunda bland befintliga ägare.

Nytillskottet har man använt till framtagandet av en stödfunktion för gymnasieutbildning i det svenska språket, riktad mot nyanlända gymnasieungdomar. Språkintroduktion är idag  fortfarande en del av Sveriges näst största gymnasieprogram med 51 800 elever, men stöds inte av de traditionella lärplattformarna.

-Lärare i Malmö tog kontakt med oss och berättade att det här är ett stort problem men att inga av de stora svenska lärplattformarna visade något intresse för att lösa det. Så vi kavlade upp ärmarna och fixade det! säger Ian Rattigan, VD och medgrundare på StudyBee. Vår produkt låg nära redan från början så det krävdes bara ganska små förändringar som dessutom kunde användas för att vässa ursprungsprodukten ytterligare, fortsätter han.

Landslagsbacken Pontus Jansson, som tidigare gjort sig känd för sitt engagemang för ungdomar och utsatta grupper, är glad över att kunna vara en del av förändringen:

-Det känns riktigt bra att vi kan hjälpa till att få folk att komma igenom det här systemet, så att de kan komma vidare och bygga sin självkänsla och lära sig svenska både bättre och snabbare.

StudyBee lämpar sig väldigt väl för s.k. formativ bedömning, som detta handlar om. Den nya tillämpningen av verktyget är utvecklad i nära samarbete med gymnasielärare och kretsar i huvudsak kring att lösa problem knutna till att kunna visualisera framsteg gentemot skolverkets bedömningsstöd “Bygga svenska”. Det är ett behov som uppstår då utbildningen påbörjas med väldigt skilda och ofta väldigt låga språkkunskaper i svenska och dessutom tillkommer elever under kursens gång, vilket ställer höga krav på läraren för att individanpassa utbildningen.

-Då “Bygga svenska” inte ingår i den vanliga läroplanen jämförs dessa elever i traditionella lärplattformar mot 9:ans läroplan för svenska. Resultatet är att elever då alltid får F, och motivationen hos eleven sjunker. Samtidigt är det svårt för elev och lärare att kunna se utveckling i dessa system. Det är där vi vill hjälpa till, säger Ian. I StudyBee syns det vilka kunskaper man behärskar, vilka man håller på att behärska och vilka man har framför sig. Vi är ett verktyg för hela Sverige säger Ian stolt och nämner vilken utmaning det var med det svenska språket när han flyttade till Sverige.

Programmet läser man parallellt med en vanlig gymnasieutbildning tills dess att man uppnår de kriterier som satts upp av Skolverket, vilket gör att den i många fall kan bli längre än vad som vore nödvändigt. Detta resulterar i omotiverade elever och driver kostnader för skolan.

StudyBee kommer att ställa ut på SETT (Scandinavian Educational Technology Transformation), på Kistamässan 9-11 april med språkintroduktionen som huvudfokus.

Investeringsrundan leddes av storägarna Djäkne Startup Studio och Almi Invest och har som huvudsyfte att färdigställa språkintroduktionsprogrammet samt att rusta bolaget för en internationalisering stödd av en extern finansiering.