Hem OM SKOLAN Läromedelsförlagen anser att marknaden ska anpassa sig efter deras utbud – inte tvärtom

Läromedelsförlagen anser att marknaden ska anpassa sig efter deras utbud – inte tvärtom

Publicerat av: Redaktionen

Det har de gjort i fyrtio år. Besynnerligt att de inte ger upp.

Räknat i volym har försäljningen av läromedel minskat med cirka 70 % de senaste decennierna. Men förlagen framhärdar.

Läromedelsförlagen anser att marknaden ska anpassa sig efter deras utbud - inte tvärtom

Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare och tidigare läromedelsförläggare

Förhållandet har påtalats åtskilliga gånger och nya läromedelskoncept har efterlysts, men förlagen håller fast vid det nu urgamla konceptet med så kallade heltäckande läromedel, det vill säga läromedel som innehåller allt behövligt stoff och en given, bestämd pedagogik.

Sedan 1980-talet har lärarna tämligen unisont uttalat att de inte vill använda läromedel som till nära 100 % styr undervisningen.

Lärarna önskar större flexibilitet och mångfald. De vill själva avgöra undervisningens utformning, med hänsyn tagen till den berörda klassens och varje enskild elevs specifika behov.

När så möjligheten till utgivning av digitala läromedel uppenbarade sig för några år sedan valde läromedelsproducenterna att tillämpa samma gamla, förlegade koncept. Även de digitala läromedlen blev heltäckande och styrande.

Forskare har nyligen pekat på att de digitala läromedlen blir ännu mer styrande än de analoga eftersom de digitala läromedlen ofta tar över den så kallade formativa bedömningen av elevens prestationer. Läromedlet avgör vilken som ska bli elevens nästa arbetsuppgift – inte läraren. Detta framstår som mest bekymmersamt i de senast utgivna AI-läromedlen.

Förr var läromedlet basen för undervisningen, men så är det inte längre. Detta borde läromedelsförlagen inse. Det går inte längre att sälja övningsböcker i hundratusentals exemplar varje år.

Det framstår kanske som motbjudande för förlagen, och det kostar pengar, men vill förlagen överleva så måste de anpassa sina produkter till kundernas, det vill säga skolans behov.

Det tämligen nystartade Bonnierförlagen Lära är förmodligen på väg i rätt riktning. Förlagets utgivning andas nydaning och flexibilitet. Lära ger ut ett stort antal bredvid- och fördjupningsböcker, som bjuder på såväl kunskapsfördjupning som läsupplevelse. I förlagets katalog finner jag inte ett enda heltäckande läromedel! Däremot presenteras fullmatade kopieringspärmar med övningar och uppgifter för läraren att fritt välja bland. Läromedel som underlättar för läraren att erbjuda klassen en stimulerande och individanpassad undervisning.

Det är de gamla etablerade läromedelsförlagens överlevnad det handlar om.

Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare, tidigare läromedelsförläggare

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>