Hem SKOLNIVÅFÖRSKOLA Lekfull programmering för förskolebarn

Lekfull programmering för förskolebarn

Publicerat av: Redaktionen

Programmering i förskolan – hur funkar det?

Det ska pedagoger från AcadeMedias förskolor i Stockholm lära sig mer om nu på fredag.

Lekfull programmering för förskolebarn

Då anordnas utbildningen “Lekfull programmering i förskolan” som AcadeMedias förskolor har utvecklat i samarbete med EC Utbildning, som också är en del av AcadeMedia.

Utbildningen ger pedagogerna kunskap och inspiration till hur de kan använda förskolans befintliga miljö till att utmana barnens logiska tänkande, med hjälp av grunderna i programmering. Fredagens utbildningstillfälle blir det tredje den här våren och utbildningen ingår i det omfattande utbud av interna utbildningar som AcadeMedia har för medarbetare i för- och grundskolan.

– I förskolans uppdrag ingår att erbjuda barnen möjlighet att utveckla olika språk och kommunikationsformer, och för oss är programmering en del i det, säger Helén Engdahl, kvalitetsutvecklare för AcadeMedias förskolor.

“Vill ligga i framkant”

Från och med den 1 juli i år ska programmering vara ett tydligt inslag i flera ämnen i grund- och gymnasieskolan. Det beslutade regeringen förra året. För förskolan finns inga sådana direktiv, men AcadeMedias förskolor vill ligga i framkant.

– Vi vill erbjuda våra pedagoger möjligheten att utveckla sin undervisning, så att de i sin tur kan ge barnen möjlighet att utveckla de förmågor som behövs i ett modernt samhälle, där krav på fördjupad digital kompetens kommer att vara grundläggande inom många yrkesområden, säger Helén Engdahl.

Annika Ros på EC Utbildning är en av utbildarna på Lekfull programmering i förskolan.

– Vi vill visa vilka möjligheter som finns när det kommer till att jobba med logik och programmering redan i förskolan. Fokus ligger på att introducera barnen för programmering på ett lustfyllt sätt genom att använda förskolans befintliga miljö, säger hon.

Robotar och algoritmer

Förskolepedagogerna ska bland annat få programmera ett rutmönster där de själva agerar robotar som rör sig efter en algoritm som visas på papperspilar. De ska också få göra en dans-algoritm och skicka hemliga meddelanden till varandra med hjälp av ascii-kod.

– Vi kommer även att använda enkla robotar som vi programmerar för olika uppdrag, och pedagogerna kommer att utmanas att ta fram olika spel med robotar som de kan använda i sina barngrupper i förskolan, berättar Annika Ros.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>