Hem NYHETER Lundaskola får pris för samarbete med Europa

Lundaskola får pris för samarbete med Europa

Publicerat av: Redaktionen

Nyvångsskolan i Lund tilldelas det svenska eTwinningpriset 2018.

Läraren Heléne Henning med elever belönas av Universitets- och högskolerådet (UHR) för att på digital väg ha genomfört ett utmärkt samarbete med skolklasser i Bulgarien, Italien och Spanien.

Förutom äran får skolan ett presentkort på 5 000 kronor.

– De är mycket roligt att vårt projekt uppmärksammas. Under projektets gång har vi utmanat oss själva både när det gäller ämnesinnehållet, användningen av digitala verktyg och genom att samarbeta på engelska. Projektet har väckt min och elevernas förståelse för både vår egen och andra länders kultur, säger Heléne Henning.

Lundaskola får pris för samarbete med Europa

Fokus för projektet “My way, your way, our shared cultural identities” har varit kultur och kulturskillnader – både det välbekanta kulturarvet och den kultur vi mer omedvetet bär med oss.

Bland annat har lärare och elever utvecklat ett spel som syftar till att undvika ”kulturella törnar”. Projektet har genomfört via den europeiska plattformen eTwinning och ett flertal andra digitala verktyg. Tack vare finansiering från programmet Erasmus+ har klasserna även haft möjlighet att besöka varandra.

Väver ihop ämnesinnehåll och kulturutbyte

I motiveringen skriver juryn att projektet ”elegant väver ihop ämnesinnehåll, nyckelkompetenser och kulturutbyte mellan skolor i fyra länder till en varierad, men väl sammanhängande helhet.”

– Det känns mycket roligt att få dela ut priset till Nyvångsskolan, säger Birgitta Halvarsson, enhetschef vid UHR. Det är ett väldigt väl genomfört projekt, som visar att digital kommunikation och internationellt samarbete kan ske genom många olika typer av aktiviteter.

Även Värmlandsskola uppmärksammas

UHR delar även ut ett specialomnämnande till Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn. I ett eTwinningprojekt har läraren Ola Robertsson och elever på samhällsvetarprogrammet, i samarbete med en fransk gymnasieklass, undersökt sin matkonsumtion, sina transportvanor och hur de påverkar utsläppen av koldioxid. ”Ett inspirerande projekt med vetenskaplig ambition”, skriver juryn.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>