Hem SKOLNIVÅ Målet är att skapa en varierad undervisning

Målet är att skapa en varierad undervisning

Publicerat av: Redaktionen

Christer Carlberg – VD på Sanoma Utbildning – ser uppriktigt nöjd och glad ut när han talar om förlagets digitala läromedel Bingel som togs fram för ett par år sedan som ett komplement till redan etablerade och starka läromedelsserier.

Bingel är en plattform för färdighetsträning för åk F–6 i svenska, matte, engelska, so och no.

På frågan om vad Bingel spelar för roll i det här sammanhanget tar Christer upp blended learning. ”Begreppet blended learning bygger på tanken att man får ut som mest av sin undervisning om man kombinerar och varierar, blandar digitalt och analogt, vilket vi underlättar med de tydliga kopplingarna mellan den digitala världen i Bingel och våra fysiska läromedel”, säger Christer Carlberg och det är inte svårt att se hans poäng.

”Vi har en samling av mycket starka läromedel i vår portfölj”, säger Christer och fortsätter: ”Vi ser oss om för att ha koll på var i världen man tar fram de bästa läromedlen och har en spännande pedagogik, sedan åker vi dit och hämtar inspiration. På svensksidan kan man t.ex. konstatera att vi hade Kiwi-böckerna som var marknadsledande, men när genrepedagogiken slog igenom tog vi fram Zick Zack som blev en stor succé. Det är så vi arbetar och det har skapat framgång. Nu har vi dessutom tagit fram digitala övningar i Bingel till våra serier som gör att de är ännu mer nutida och erbjuder större variation i undervisningen.”

Målet är att skapa en varierad undervisning

Det är mixen av analogt och digitalt som Christer Carlberg återkommande pekar på. Det i kombination med Bingels utformning som har ett tydligt och användarvänligt lärarstöd. Det blir lätt att skapa varierad undervisning som även är anpassad för varje elev. Läraren kan på ett tydligt sätt se varje elevs progression, svårighetsgraden i spelet ökar i takt med att eleven klarar uppgifter och – vilket inte ska förringas – spelet är tilltalande för barnen med roliga miljöer och avatarer som eleverna själva kan utforma och utsmycka.

Christer menar att det är lätt att slå sig för bröstet och hävda att man är bäst men i Sanoma Utbildnings fall är det mer än bara skryt. Han pekar på hur förlaget i oberoende undersökningar – för att använda hans egna uttryck – sopar mattan med konkurrenterna. I en rätt ny undersökning tittade man på nio parametrar – såsom hur bra lärarstöd läromedlen har, hur väl de följer kursplaner, hur bra läromedlets digitala stöd är och hur innovativ det är. Sanoma vinner nästan varje kategori och i de kategorier de inte vinner så är de åtminstone på prispallen.

Med Bingel är vi ensamma om att ha övningar med så tydlig koppling till tryckta böcker och som följer samma progression. Bingel är dessutom lärarstödjande, följer kursplanerna och är roligt för eleverna. ”Väcker man elevernas lust och nyfikenhet underlättar man lärandet”, säger Christer som är tydlig med att det där med ”lust” och ”kul” inte får underskattas. ”Ju mer man tränar desto säkrare blir man eller, som vi brukar säga: Det man binglar blir man bra på!”

Då varje elev har en egen inloggning i Bingel och deras progression och resultat är lätta att följa, kommer naturligtvis frågan om GDPR upp. Hur skyddade är barnen?

Christer Carlberg ser inte det minsta orolig ut när han förklarar att Sanoma Utbildning har ett mycket noggrant och gediget säkerhetstänk. Även detta en av fördelarna med att tillhöra en större koncern med tillgång till resurser och kompetens för dessa viktiga områden.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>