Hem NYHETER Många föräldrar dåliga på att engagera sig i barnens liv på internet

Många föräldrar dåliga på att engagera sig i barnens liv på internet

Publicerat av: Redaktionen

Internet innebär fantastiska möjligheter för barn att umgås och lära sig.

Trots det visar Tele2s nya studie ”Barn och unga på nätet 2020” att många föräldrar saknar insikt i barnens uppkopplade liv.

Alldeles för många föräldrar är inte delaktiga i sitt barns liv på internet, samtidigt som många barn upplever läskiga saker och blir kontaktade av okända människor. Omkring ett barn per skolklass har blivit tillfrågade av en okänd vuxen att träffas.

Många föräldrar dåliga på att engagera sig i barnens liv på internet

Tele2 släpper idag den tredje rapporten i serien ”Barn och unga på nätet” som undersöker barn och ungas internetvanor och syn på internet, hur föräldrar upplever sina barns liv på internet, samt lärares relation till deras elevers uppkopplade liv.

Undersökningen visar att trots att internet är en stor och viktig del av barns vardag så är många föräldrar inte engagerade i vad deras barn gör på internet. I en text om föräldrars ansvar, publicerad på Dagens Nyheter, skriver Viktor Wallström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Tele2:

– För barn är internet framförallt en fantastisk källa till information, nöje och nya vänskaper. Men alldeles för många föräldrar vet alldeles för lite om barnens liv på internet, samtidigt som många barn inte berättar för sina föräldrar om deras upplevelser. Det här behöver inte vara så svårt – det handlar om engagemang! När ni sitter vid middagsbordet ikväll, fråga inte bara om hur barnen haft det i skolan, fråga om hur barnen haft det på nätet.

Här följer utvalda fakta från undersökningen. Den fullständiga rapporten finns på www.tele2.com.

Barn hittar information och får nya vänner på internet

  • Knappt hälften av alla barn spenderar fyra timmar eller mer på internet en normal dag, en av fem spenderar sex timmar eller mer om dagen.
  • Barn tycker att det bästa med internet är: Informationstillgången, möjligheten till kontakt med familj och vänner, samt att internet underlättar deras vardag.
  • De vanligaste aktiviteterna är att titta på filmer och videoklipp, spela spel och att använda olika sociala medier.
  • Drygt hälften av alla barn har träffat nya vänner på nätet.

Internet kan samtidigt medföra negativa upplevelser

  • Barn tycker att det sämsta med internet är: Att man är elakare mot varandra på internet än i verkligheten, näthat och hot, falsk information, samt att det är svårt att veta vilka källor man kan lita på. Fler flickor än pojkar har negativa upplevelser.
  • Tre av fem barn har sett något obehagligt, läskigt eller äckligt på internet. Vanligast är våld och djur som lider. Men sexuellt innehåll, mobbning, innehåll från sjukhus, barn som lider och krig är också vanliga upplevelser.
  • Knappt var sjätte barn uppger att en okänd vuxen har velat chatta eller video med dem. Nästan var tionde barn har blivit tillfrågade av en okänd om att träffas på riktigt.

Många föräldrar känner oro och vet för lite om sina barns internetvanor

  • Trots negativa upplevelser har bara ett av fem barn känt sig orolig för sitt liv på internet.
  • När barn ser något obehagligt pratar åtta av tio med någon annan om det. Oftast talar man med en kompis. Mindre än hälften av barnen talar med en förälder när de upplever något negativt.
  • Fyra av tio föräldrar upplever att de vet lite eller för lite om deras barns internetvanor och bara åtta procent upplever att de är till stor del delaktiga i sina barns liv på internet.
  • Varannan förälder är till och från orolig över sitt barns liv på internet.

Föräldrar kan inte förlita sig på att skolan tar ansvar för barns internetvanor

  • Drygt varannan lärare upplever att de inte vet vad eleverna gör på internet.
  • Nio av tio lärare är inte delaktiga i elevernas liv på internet.
  • Lärare tycker att det är svårt att veta hur de ska vara delaktiga i barns liv på internet och många tycker inte att det är nödvändigt eller deras ensak.
  • Samtidigt är sju av tio lärare oroliga över elevernas liv på internet.
  • Åtta av tio lärare har diskuterat nätmobbing med eleverna, men bara hälften av lärarna har diskuterat det med elevers föräldrar.

Tele2s tips till föräldrar

  • Engagera dig i ditt barns liv på internet. Prata om vad de gör och upplever och delta när det går. Hjälp ditt barn att känna sig trygg nog att komma till dig om hen upplever något obehagligt.
  • Kom överens med barnen om vad de får göra på internet. Tillgång till uppkoppling är en fantastisk möjlighet som ska nyttjas på bästa sätt. Fokusera därför snarare på vad internet används till istället för hur länge det används.
  • Ditt barns internetvanor är främst ditt ansvar, inte skolans. Lärare är oftast inte delaktiga i elevers liv på internet. Men tala gärna med barnets lärare om det, så det är naturligt för dem att berätta om de ser eller hör något.

Trygg Surf blockerar obehagligt innehåll
​​​​​​​
Com Hem erbjuder numera tjänsten ”Trygg Surf” till både mobilabonnemanget ”Mobil Barn” och bredbandskunder. Tjänsten erbjuder surfskydd och familjeregler som förhindrar åtkomst till osäkra eller olämpliga webbplatser, och hjälper därmed föräldrar att skydda barn mot innehåll som till exempel porr, våld eller spel och betting. Vad som blockeras anpassas enkelt efter respektive familjs behov. Det går även att reglera barnens surftid med hjälp av Trygg Surf. Tele2 kommer framöver lansera Trygg Surf till fler abonnemang bland Tele2s varumärken.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>