Mecenat Insights – Studenternas planer för Black Week

Nu drar Black Week igång och vi har ställt några snabba frågor till studenterna om deras planer för veckan.

Och det är nästan så man undrar om inte studierna kommer att bli lidande av Black Week men vi är övertygade om att de kan kombinera pluggande med intensiv shopping.

Black Week får nämligen en stabil majoritet av studenternas fulla uppmärksamhet. De är redo att trycka på köp-knappen och den största andelen, 26 procent, kommer följa en redan planerad shoppinglista och krydda den med impulsköp medan de letar bästa pris. Näst största grupp, 23 procent, vet precis vad de vill ha och planerar att bara söka efter precis de specifika produkterna till bästa möjliga pris. 14 procent har en rakt motsatt strategi och surfar runt utan tydliga mål och låter sig inspireras till impulsköp.

Impulsköp eller inte så är det många som har en strategisk inställning till Black Week. 64 procent räknar med att lösa sina julklappsinköp under veckan som kommer.

38 procent av studenterna planerar att ligga kvar i soffan och lösa samtliga inköp på nätet medan resten siktar på en kombo med både nätshopping och stångande bland reahyllorna i butikerna. Delar av anstormningen beror delvis på ett uppdämt köpbehov. Hela 78 procent har väntat med köp som de skulle ha gjort ändå och hoppas hitta produkterna med rabatt under den kommande veckan.

När studenterna fick välja de tre produktkategorier de var mest intresserade av under Black Week så blev det ganska stora skillnader på topplistan mellan killar och tjejer.

Bland tjejerna har 40 procent angett att de har Kläder & Mode som nummer ett bland sina toppkategorier. Tvåa på den listan är Smink & Skönhet med 28 procent, följd av Elektronik på 24 procent. För killarna är det Elektronik som toppar, även där med 40 procent. På andra plats kommer Kläder & Mode på 34 procent och Datorer på tredje med 26 procent.

Och det ser ut som om Black Week har ett rejält försprång jämfört med Singles day när det handlar om att attrahera studenterna. Bara 14 procent av de tillfrågade anger att de köpte något under Singles Day 11/11.