Mobilappens sju dödssynder och sex råd för att undgå dem

Om du tror att de sju dödssynderna bara hör till medeltiden så kan du tänka om. De lever nämligen i bästa välmående i modern programvaruutveckling. Och ingenstans trivs de så bra som inom utveckling av mobilappar.

Mobilappens sju dödssynder och sex råd för att undgå dem 1För katolikerna var en dödssynd en synd som var oförlåtlig. Inom programvaruutveckling kan de ta livet av ett helt projekt. Vi presenterar här de sju dödssynderna för mobilappar och avslutar med sex goda råd till hur du undgår dem.

Frosseri
Det skrivs mer än 120 milliarder koder om året. Den enorma mängden kod utgör i sig ett kvalitetsproblem eftersom det är oöverskådligt; risken är stor att ett hål i koden upptäcks för sent. För mobilappar förstärks problemet dessutom av att de flesta programmerare som utvecklar mobilappar endast har erfarenhet från utveckling av mindre programvara. De har inte erfarenhet av att underhålla de stora koddatabaser som många verksamheters appar kräver.

Avundsjuka
Om alla dina konkurrenter har en app så vill du också ha en app. Många appar kommer av den orsaken ut alldeles för snabbt på marknaden och det går ut över kvaliteten. Samtidigt får säkerheten ofta ge vika till fördel för fler och fler funktioner. Men kompromissar du med säkerheten så har du slagit in på en osäker bana som kan vara en säker väg mot en katastrof.

Högfärd
Du tycker naturligtvis att just din verksamhets produkter är så unika att de förtjänar sin alldeles egna app. Du vill också gärna erbjuda dina kunder en app som kan allt. Och har du dessutom de bästa utvecklarna så kan väl ingenting gå fel?

Men risken med att inte använda en standardiserad, väldokumenterad och robust kod är att ni till sist står med ett skräddarsytt monster proppfullt av sårbarheter.

Begär
Vem har lust att vara tråkig och återanvända välbeprövade element? Du vill ju hellre bygga en app från grunden genom att använda de senaste teknikerna. En okomplicerad mobilsajt är inte nog, inte heller en hybridapp, det ska vara specialdesignat och native.

Därefter överinvesterar du i ett specialdesignat monster med kors, band och stjärnor som kostar en förmögenhet. Men trots det hanterar den fortfarande inte de egentliga behoven.

Girighet
Du insamlar alla de data om användare som du överhuvudtaget kan. Inte för att du ska använda dem, men för att du kan. Men du glömmer att de data du insamlar, ska du även kunna beskydda. Ett dataläckage kan ruinera din försäljning, ödelägga ditt brand och kundernas lojalitet. Problemet blir ännu allvarligare i mobilappar eftersom mobila enheter innehåller så många känsliga personupplysningar.

Vrede
Marknadsavdelningen blir arg på IT-avdelningen eftersom de bygger osäkra appar. IT-avdelningen blir arg på marknadsavdelningen för att de inte är tydliga i sina förväntningar. Alla blir arga när ett viktigt system går ner eller läcker data. Alla de resurserna skulle istället ha kunnat användas på ett ordentligt förarbete. Vrede över en felslagen mobilapp gör att de inblandade glömmer att de spelar i samma lag, och illustrerar ofta att det inledningsvis har saknats en enighet om ändamålet med appen.

Lathet
Utvecklare är inte lata. Det finns bara för många andra incitament att fokusera på än att skriva ren och säker kod. När säkerhet och skyddande av privatliv inte designas in som en del av programvaran från början, och det bara testas i slutet av processen (när det är mycket dyrare att göra ändringar), så resulterar det i ett osäkert och sårbart system.

Vad ska du göra för att undvika de sju dödssynderna?
De sju dödssynderna kan ödelägga förutsättningarna för vilket som helst programvaruprojekt. Men mobilappar är de allra mest sårbara projekten på grund av den den svåra balansen mellan affärsmässiga och tekniska krav.

Det är viktigt att komma ihåg att även om det tar lite längre tid innan din app kommer ut på marknaden, eller om den lanseras med några färre funktioner, så är det ingenting mot den katastrof som lurar om appen är osäker och full av fel.

Sex goda råd för att lyckas med din nästa mobilapp
Katolikerna stod till ansvar med deras eget liv (alltså livet efter döden), om de bröt mot en av de sju dödssynderna. Så mycket står inte på spel för dig, men du kan bespara ditt nästa projekt en tur i skärselden genom att följa följande sex goda råd:

1. Ta ett djup andetag innan du överhuvudtaget börjar, och ställ dig själv frågan om du överhuvudtaget behöver en mobilapp.

2. Låt bli med att tro blint på mobilappens tekniska miljö.

3. Innan du börjar, gör alla i projektet uppmärksamma på både de sju dödssynderna, och de risker som de innebär.

4. Se till att kodkvaliteten och säkerheten är synlig. Se till att få ett tydligt handslag från både marknadsavdelningen och IT-avdelningen, så att alla är överens om betydelsen av kvalitet, säkerhet och respekt för användarnas privata data.

5. Tänk noga igenom avvägningen mellan användarvänlighet och säkerhet – i alla led av processen.

6. Gör projektet så enkelt som överhuvudtaget möjligt.