Motivationschatt för elever i kristider

I kristider sätts våra mentala förmågor på prov. Inte minst för barn och ungdomar som ej är rustade för den stress och oro som skapas i samhället.

Motivationschatt för elever i kristider 1
Lärarna får inte det naturliga mötet face-to-face, Motivationslyftet by Star for Life har därför etablerat Motivationschatten.

När de dessutom förväntas klara av sina studier i hemmet, krävs tydliga verktyg för att lyckas. Motivationslyftet by Star for Life har satt motivation på schemat i 50 svenska skolor hittills, och har nu även startat Motivationschatten.

När avgångselever sitter hemma, syrenerna snart blommar och varmare kvällar är ett faktum är det svårt för en svensk tonåring att finna motivationen att plugga inför årets sista prov. Då behövs verktyg för motivation och konkreta råd att hitta den.

Därför har Motivationslyftet nyligen startat en Motivationschatt som kan hjälpa både lärare och föräldrar, men framförallt elever, att klara både distansundervisningen men även tips till hur de ska tänka och motiveras inför en kommande och oviss sommar.

24,5 % av svenska ungdomar lämnade 2019 grundskolan med ofullständiga betyg.

-Det är så klart ohållbart och mycket går att härleda till bristande motivation, menar Jana Söderberg, verksamhetsledare för Motivationslyftet by Star for Life, och poängterar att rådande kris i samhället kan förvärra dessa siffror.

– Motivationen är allt. Den ger förutsättningar för självkänsla och självförtroende, lärande, välmående och resultat. Tillsammans med lärare och rektorer vill vi ge varje skolelev vad som krävs för att rusta sig för framtiden. Första steget är att klara av studierna. Att aktivt jobba med sin inre motivation under kristider ger möjligheter att komma ur krisen ännu starkare, säger Jana.

– Därför lanserade vi Motivationschatten med ett tydligt mål: att finnas tillgänglig för elever av alla åldrar, lärare och föräldrar som vaknar upp med den högaktuella frågan, var ska jag finna motivationen idag?

Teamet bakom Motivationslyftet hjälper idag ett drygt 50-tal skolor att skapa en skola där självledarskap och mental styrka värderas lika högt som ämneskunskaper och kompetenser.

Jana Söderberg, verksamhetsledare bakom Motivationslyftet, som också är expert på neuroledarskap, neurokommunikation och personlig hållbarhet tar upp vikten kring att sätta kortsiktiga delmål och fokus på dagens schema: ”Lärarna behöver hjälpa eleverna att bryta ner veckans uppgifter till ett dagligt schema för att skapa engagemang. Som elev behöver man nu en mycket tydligare förståelse för vad man behöver prestera per dag för att hänga med och inte stagnera i sin utveckling”.

Just nu inför skolårets sista veckor har Sveriges gymnasieskolor en enorm utmaning: att se till att varje elev hänger med, även på distans och får känna ett avslut på sin gymnasietid. Eftersom lärarna inte får det naturliga mötet face-to-face, har Motivationslyftet etablerat Motivationschatten som är öppen för alla; lärare, elever och föräldrar, 3 eftermiddagar i veckan. Måndagar kl:16–18, och onsdagar + torsdagar kl.: 14–16.