Hem SKOLNIVÅGYMNASIUM Motståndskraft på schemat för Drottning Blankas elever i Varberg

Motståndskraft på schemat för Drottning Blankas elever i Varberg

Publicerat av: Redaktionen

Med målsättningen att stärka gymnasieelevernas psykiska hälsa och ge dem verktyg för att hantera förändringar och motgångar satsar Drottning Blankas Gymnasieskolor på resiliens – ett unikt projekt för svenska skolor.

Hur kan vi långsiktigt hjälpa dagens stressade elever att tackla förändringar och motgångar i livet?

Detta var utgångspunkten för det resiliensprojekt som initierades av Drottning Blankas skolledning tillsammans med Kristina Bähr, skolöverläkare på AcadeMedia.

Motståndskraft på schemat för Drottning Blankas elever i Varberg

Ida Bengtsson och Adriana Crespin på Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg tycker att resiliensprojektet fått dem att förstå hur både de själva och andra människor fungerar.

Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg är en av skolorna som satsat på kursen i samarbete med organisationen Bounce Forward i Storbritannien.

– Vårt arbete med resiliens är en långsiktig och vetenskapligt förankrad satsning för våra elever som ligger helt rätt i tid.

Förhoppningen är att resiliens kommer stärka våra elever både här och nu, men på längre sikt hoppas vi på att eleverna kommer att nå än bättre studieresultat säger Stefan Lindh, rektor på Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg

Psykologisk resiliens handlar om en individs förmåga att hantera stress och motgångar. Från skolåret 2018/19 deltar elever på Drottning Blankas Gymnasieskolor i kursen som syftar till att förbereda och stärka dem inför motgångar i såväl skolan som i livet.

– För mig är resiliensprojektet inom skolan viktigt eftersom jag ofta ser att det är enkelt för eleverna att ge upp när de ställs inför svårare uppgifter. Under projektet har våra elever fått verktyg för att möta motgångar och på det sättet utveckla sina förmågor inom flera områden, inte bara inom skolan, säger Niklas Sjögren som är lärare på skolan och ansvarig handledare i resiliens.

Resiliensutbildningar i skolmiljö i bland annat USA, England och Australien har visat goda resultat i minskning av upplevd psykisk ohälsa och bättre studieresultat. Försvarsmakten i USA har använt resiliensträning för att minska psykisk ohälsa i form av depressioner, missbruk och PTSD (Post traumatic stress disorder) efter arbete i fält med goda resultat. Grovt räknat har den psykiska ohälsan halverats hos hemvändande militärer.

Det är första gången resiliens införs på schemat i bred skala för elever på svenska gymnasieskolor. Eleverna från Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg som deltagit i projektet har blivit positivt överraskade.

– Min första tanke om resiliens var att det kanske var lite löjligt, men i slutändan har det varit givande och roligt. Vi arbetade mycket med tacksamhet men också med tankefällor och hur man kan vända något negativt till något positivt. Det har varit givande, idag är det något jag försöker använda mig av i vardagen, säger Ida Bengtsson som går årskurs 1 på skolan.

Skolkamraten Adriana Crespin tycker att projektet fick henne att bättre förstå hur andra personer fungerar och tänker.

– Kursen påminde mig om vilka positiva saker jag gör som har påverkan över andra individer och det förklarar även hur ens humör påverkas. Det fick mig tänka på att man inte alltid behöver anstränga sig för att göra saker som att le mot någon eller säga ”hej”. Små handlingar har en stor påverkan, säger Andrea Crespin.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>